Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt er boter op een boterham gesmeerd?

Het is al een heel oud gebruik.
Doet men dat ook in andere landen waar men boterhammen eet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet op mijn brood :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Engeland smeert men mayonaise op de sandwich. Dat heeft hetzelfde effect als boter, erg lekker met combinaties van kip / ham / kaas / sla / tomaat etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UP!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zelfs de smaak van toch al vette Brie gaat er op een boterham significant op vooruit in combinatie met boter, vindt men in Frankrijk. Vergeet de noodzaak van natuurlijke vetten voor je fysiologie niet en bedenk dat een aantal noodzakelijk vitamines in boter opgelost zijn. Met boter bedoel ik uiteraard geen margarine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zodat je brood niet zo droog is en je beleg zoals hagelslag blijft er goed opliggen.
In bijna alle landen doen ze dat maar er zijn mensen die geen boter lusten en die doen het dus niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet doet men dat inde meeste landen van west Europa.

Dit heeft te maken met smaak, ik lust ook geen boterham zonder boter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was ik gewend om boterhammen met boter te eten. Na 15 jaar in Italie te hebben gewoond, moet ik geen boter meer. Het gebruik van boterhammen met boter is daar vrijwel onbekend. Ik moet er wel bij zeggen dat ook het gebruik van boterhammen daar niet veel voorkomt (zoals wij dat gewend zijn). Maar wanneer men dan een boterham eet, is dit bijna altijd droog of met een beetje olijfolie er op. De gewone halvarine die wij gebruiken kennen ze hier ook bijna niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het dient gewoon als plakmiddel ;-) het beleg blijf dan lekker op het bammetje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. ivm droogheid.
2. zodat de hageltjes vlokken en overige los beleg er niet zo makkelijk af valt.
3. Het is (met mate natuurlijk) nog gezond ook!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding