De eerste echte 'zoetstof' die mensen gebruikten om hun eten een zoete smaak te geven, was honing. Jagers haalden die honing in het Stenen Tijdperk uit de nesten van wilde bijen. En de oude Egyptenaren hadden zelfs al 2500 jaar voor Christus korven vol honingbijen. Ook suiker zoals wij dat kennen, werd al heel vroeg gebruikt. Al in 3000 jaar voor Christus wisten de mensen in India hoe ze suiker uit suikerriet konden halen. Via de Arabische landen werd die methode later ook bekend in Frankrijk en Spanje.

Het eerste echte snoep

Honing en rietsuiker werden dus alleen gebruikt om etenswaren zoet te maken. Want op het eerste echte snoepgoed moeten we nog een hele tijd wachten. Om precies te zijn: tot het begin van de zestiende eeuw! Het idee om van rietsuiker allerlei soorten snoep te maken, ontstond rond 1510 in de Zuidelijke Nederlanden (wat nu Vlaanderen heet). Snoep heette toen nog suikerwerk en werd - vooral in de hoogste kringen - al gauw razend populair. Zo lieten verschillende Duitse keizers suikerwerk speciaal naar hun hof brengen. Helemaal uit het tegenwoordige Vlaamse land! Ook kregen de mensen in die tijd bij wijze van welkomstgeschenk figuurtjes van suikergoed aangeboden. Lange tijd bleef snoep vooral iets voor de rijken. Niet gek als je weet dat het nogal duur was om suiker te maken uit suikerriet. Pas na 1747 werd dat anders. Want in dat jaar ontdekte een Duitse apotheker dat je suiker ook uit goedkope bieten kunt halen.

Wist je trouwens dat er een tijd was dat mensen geloofden dat snoep een geneeskrachtige werking had? Zo zouden Marshmallows (een soort Engels spekje) goed zijn tegen borstpijn. En zou de Yellow-man (een Ierse toffee) werken tegen allerlei kwalen.