Kun je kopervergiftiging oplopen als je n spit gebruikt, waar door de "rvs" laag het "koper" heen? Het lijkt althans rood koper. Bedankt alvast.

Als ik t spit niet meer kan gebruiken, kan ik heel het apparaat wel weggooien. Misschien geen probleem, als het alleen maar LANGS vlees gaat?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Neehoor, koper is in lage dosering echt gèèn giftig metaal - nikkel+aluminium wel.
En sommige bereidingen zoals enkele fermentatieprocessen kan allèèn koper worden gebruikt zoals bij bier, dus maak je niet ongerust.
Als koper in de vlam wordt gehouden wordt de vlam groen: daarmee weet je of het echt koper was.
Koper is echter een zachtmetaal - het spul lijkt me hier gemengd met fosfor en chroom in deze mechanische toepassing maar ook dit zijn alle niet-giftige metalen. Bekend voorbeeld zijn waterleidingbuizen van chroomkoper: dat is niet voor niets want je eerste slokje 's morgens uit de waterkraan bevat nu koper + chroom en die zijn onmisbaar voor een goede gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het lijkt me niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Sommige mensen krijgen kopervergiftiging, door de ziekte van Wilson.
Die onstaat door een erfelijke afwijking, waardoor koperstapeling optreedt.
Dat, omdat er een defect aan het koper uitscheidingsmechanisme is.
Overigens, koper is altijd rood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen

Het is namelijk geen koper.

De verkleuring van het ijzer heeft alleen te maken met de hitte, het heeft dan inderdaad een kleur die lijkt op rood koper maar is het niet.