Wel in de Nieuwe Bijbelvertaling. Ezechiël 27 vers 17: De kooplieden van Juda en Israël gaven voor je handelswaar rijst, fijn meel, honing, olijfolie en balsem.

Maar als je er andere vertalingen naast legt, dan is de inhoud van die tekst anders. In de Statenvertaling staat: Juda en het land Israëls waren uw kooplieden; met tarwe van Minnit en Pannag, en honig, en olie, en balsem, dreven zij onderlingen handel met u. De NBG-vertaling geeft: Juda en het land Israël dreven handel met u; tarwe van Minnit, mirre, honig, olie en balsem leverden zij voor uw koopwaar. En de Willibrord-vertaling: Juda en het land van Israël drijven handel voor u: in ruil voor tarwe uit Minnit, mirre, honing, olie en balsem bieden ze uw koopwaar aan.

Dus wat vroeger werd vertaald met tarwe is in de recentste vertaling opgevat als rijst. Maar of dat correct is kan ik niet zeggen, daar zal iemand met een studie bijbels Hebreeuws zich in moeten verdiepen....
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die studie bijbels Hebreeuws heb ik zelf gedaan, maar daar kom ik er ook niet mee uit.

Andere antwoorden (3)

Nee, rijst komt niet voor:
http://www.biblegateway.com/quicksearch/?quicksearch=rijst&qs_version=HTB
bamibal
12 jaar geleden
Jazeker. In Ezechiel staat een lijst van goederen waaronder rijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Waar dan?
Kort gezegd: Er wordt niet specifiek "rijst" (voedsel) genoemd voor in de bijbel.

Maar vroeger werden al handel gedreven met verschillende landen als je leest in Ezechiel 27:12-34

Onder de koopwaar/goederen tussen specerijen, goud, zilver, wol, wijn etc etc zou er ook rijst kunnen zijn.