In sushi rijst zit amylopectine, wat de rijst dus zo kleverig maakt, maar kun je dit stofje ook kopen en toevoegen aan andere rijst?

Want ik zou graag dat de rijst die ik gebruik net zo kleverig wordt als de sushi rijst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Dan moet je lumper rijst kopen, plakrijst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijssoorten oa te koop bij de indische toko

Lontong rijst (pandan)
Ketan (kleefrijst wit of zwart)

Bijgevoegd een recept : Wadjik (zoet) vind het erg lekker

Indonesie:wadjik ketan
rijstomdewereld heeft dit recept op 9 mei 2001 toegevoegd. Dit recept is 3.593 keer bekeken, 7 x bewaard
Print recept
Boodschappenlijst

Zoete Indonesische rijstkoek

Bereidingstijd: 20-30 minuten Keuken: Indonesische keuken Smaak: Zoet Techniek: Koken Soort gerecht: Banket Uit eigen keuken: Nee (i)

Ingrediënten

500 gr ketan(kleefrijst)/
6 dl santen/
mespunt zout/
1 spriet sereh/
4 plakjes goela djawa/
3/4 dl water/
2 sliertjes pandanblad

Voorbereiding

Was de ketan goed tot het water helder is en zet hem op met 3 dl santen, zout en sereh.

Voeg zoveel water toe dat de rijst ongeveer 2 cm onder staat.

Roer alles goed om, tot het water is verdampt en laat alles ongeveer 10 minuten rusten.

Haal de sereh eruit.

Bereidingswijze

Laat de goela djawa smelten met het water, voeg het pandanblad, zout naar smaak en de rest van de santen toe.

Laat het geheel koken tot het een dikke stroop is geworden.

Haal de pandan eruit.

Meng de gare ketan door de stroop en roer alles goed door tot het geheel droog is geworden.

Leg de koek in een vierkante schaal en strijk hem mooi glad.

Serveertips

Snijd er ruitvormige stukjes van de koek en verpak die stuk voor stuk in plasticfolie