Da's een klassieker: de kiwi bevat net zoals de ananas een enzyme dat eiwitten afbreekt. Dit enzyme zorgt er dus voor dat je tong (licht) beschadigd geraakt. En dat is dus wat je voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is niet bij iedereen zo, hoor. Mogelijk krijg jij er een licht allergische reactie op.
Amadea
12 jaar geleden
Je eet hem toch niet met huid en haar op he? :)

Maar misschien doel je op die wrange nasmaak die kiwi's soms kunnen hebben.
De vrucht kan beter niet met melkproducten gegeten worden omdat de kiwi een enzym bevat, genaamd actinidine.
Dit enzym breekt de eiwitten en geeft het geheel een bittere smaak.
Dit enzym zorgt er ook voor dat je soms een wrange nasmaak proeft.

http://www.eleveldsteenwijk.nl/index.php?menu_id=490
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dat ook maar bij mij word mn tong dik en tintelt en jeukt mn mond allergische reactie denk ik dus ook aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe veel fruit eet je per dag? Als je te weinig vitamine C binnenkrijgt (of als je lichaam het niet goed opneemt), voel je dat het snelst in je tong. Je krijgt soms kleine bultjes op je tong en als je verkouden bent ook witte uitslag.
Maar als je dan eens een vitamine C bommetje eet (zoals een kiwi) prikt dat erg en voelt het heel raar. Dat komt omdat de vitamine C reageert op je tong.
Als je vaker kiwi (of een andere vitamine C bom)eet, verdwijnt dit gevoel.