Hoe heet dit broodbeleg (een soort spek in vierkantjes) ?

Het waren grote rechthoekige plakken spek. Die zagen eruit alsof ze gemaakt waren van dobbelstenen vetspek met daartussen, oranje of rode kruiden. Daardoor kreeg je een soort ruitjespatroon. Welke naam heeft dit beleg?

Volgens mij werd het verkocht bij de C1000 en de Edah.

Toegevoegd na 22 uur:
Bedankt voor het zoeken, maar wat ik zoek heb ik nog niet gezien. Even wat extra info
* Die vierkantjes waren volgens mij ongeveer 1,5 bij 1,5 cm
* Elke plak zag er hetzelfde uit en waren ongeveer 7,5 bij 12 cm
* Het was zo regelmatig dat het wel machinaal gemaakt moest zijn
* Het buitenste randje was een kruidenrandje van dezelfde kruiden
* Het smaakte naar niet zout vetspek, met een pittig zoet paprikasmaakje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
bamibal
11 jaar geleden
Klinkt als een ouderwetse worstsoort, zoals bloedworst, tongeworst, zure zult, of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het was echt spek, geen gelardeerde lever of bloedworst of zo.
Maar ik heb het hier al jaren niet meer gezien.

Antwoorden (5)

Lijkt mij Zeeuws spek..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het misschien chorizo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is hoofdkaas of ook wel preskop genaamd.
Oorspronkelijk vooral gemaakt om "niets verloren te laten gaan" van het varken. Met stukjes augurk, paprika, kruiden en gelatine wordt het gekookt en daarna afgekoeld, waarbij het deksel van de pot (terrine) verzwaard wordt om het mengsel samen te drukken ("pressen") en daardoor consistenter te maken. Zodoende kan het in sneetjes als broodbeleg dienen of als hapje bij de koffie, vaak met een laagje mosterd. Tegenwoordig ook "verbeterd" met rund- of paardenvlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest direct aan Sülze denken (ook wel Aspik genoemd), een typisch Duits product uit vlees, kruiden en gelei. Jouw beschrijving komt niet geheel overeen met hoe ik Sülze ken, maar ik weet dat Sülze in verschillende vormen voorkomt, dat er verschillende soorten vlees (meestal spek, ander varkensvlees, of kip) in kunnen worden verwerkt, en dat er verschillende kruiden kunnen worden gebruikt.

(Klik op de foto voor een grotere (herkenbaardere) versie. Afhankelijk van je browser is het mogelijk dat je nogmaals moet klikken op het nieuwe venster dat dan verschijnt voordat je een niet-verkleinde versie van de plaatjes ziet.)

Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik wist niet wat hoofdkaas is. Ik wist (dus) ook niet dat hoofdkaas hetzelfde is als Sülze. Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heet hier ook wel zult.
Dit broodbeleg heet edelgemuse. Maar voorheen heette dit gewoon: groenten in aspic.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik niet, sinds wanneer valt spek onder de groentes ;-)