Hoe komt het dat wanneer ik vlees ontdooi er zoveel vleesvocht vrij komt? Terwijl dit vlees "droog" ingevroren is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Het beste antwoord

Vlees bestaat voor een deel uit water. Door het invriezen verandert het aanwezige water in ijskristallen en beschadigt de celstructuur van het vlees. Hoe sneller je invriest hoe kleiner die ijskristallen worden en hoe minder beschadiging optreedt waardoor er minder vochtverlies ontstaat tijdens het ontdooien.
Het vlees even laten rusten na het bakken, zorgt ervoor dat het nog in het vlees aanwezige vocht wordt vastgehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal op kamertemperatuur laten komen en afdeppen voor je het gaat bakken scheelt soms ook wel iets in het 'eerst moeten droogkoken' van het vlees - al blijft 'niet bevriezen' het lekkerst.
Verder het enige juiste antwoord natuurlijk ; meer zijn er niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is daarnaast niet uitgesloten dat het vlees met water geinjecteerd is om het zwaarder te maken.
Je koopt dan (deels) kraanwater voor 10 euro de kilo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het vocht komt eruit de smaak gaat er vanaf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat type vlees kost nooit tien euro de kilo hoor ; hooguit drie of vier.

Andere antwoorden (2)

je hebt hem net uit de vriezer gehaald en dan wil je hem laten ontdooien, het is de vocht zelf die vrij komt je haalt hem uit de vriezer en laat hem gelijk ontdooien dus het gaat dan allemaalvocht van het vlees weg doe hem dan eerst in de koelkast dan kan het vlees tot rust komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat invriezen relatief lang duurt, vormen zich door het vleessap ijskristallen en deze zijn schuld aan het ontdooivocht dat ontstaat. De ijskristallen smelten namelijk ook.

Is vlees/vis professioneel ingevroren dan is het met apparatuur gebeurd waardoor zo'n produkt al binnen 10 min. compleet bevroren is en dan vormen er zich geen ijskristallen. Bij het ontdooien vind je dan ook geen vocht in de verpakking, als het zo langzaam mogelijk gebeurt.
De beste methode is dan ook om het vlees op een schaal in de koelkast te leggen. Het vleeseiwit kan dan namelijk
het vrijkomende vleessap weer opnemen. Daardoor blijft het vlees sappiger.
amc