Waarom werken gedroogde abrikozen zo sterk op je darmen?

Zowel de biologische als de gewone.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat vooral gedroogd fruit veel vezels bevat is het goed voor de darmwerking.Je zult zien dat gedroogde pruimen net zo goed werken.

Door de blauwzuurglycosiden...

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amygdaline

Ik heb wel eens een half zakje achterelkaar opgegeten, maar ik merk d'r helemaal niks van... Dus wellicht heb je 'zwakke' darmen?

Een experiment bevestigt deze waarnemening. Ik heb net een half zakje opgegeten en het rommelt behoorlijk.

Ik weet niet waarom, maar kan wel bevestigen dat het bij mij in ieder geval flink tekeer gaat als ik er een aantal eet. Vaak begint het al binnen het uur. Als ik er maar een paar op heb, valt het wel mee, als ik een half zakje op heb, wil je niet in mijn buurt zitten.

Vezels werken als een bezem in de darmen door het voedsel in zo'n tempo voort te bewegen dat eventuele problemen geminimaliseerd worden. Ze voorkomen verstopping en verminderen het risico van darmziekten. Omdat verschillende soorten vezels verschillende functies hebben, is het ook hier belangrijk veel te variëren. Het is niet voldoende om lepels onbewerkte zemelen aan je ontbijt granen toe te voegen. Onbewerkte zemelen bevatten namelijk grote hoeveelheden fytisch zuur, dat de opname van ijzer verhindert. Het is een goede regel om aan elke maaltijd wat vezelrijk voedsel toe te voegen. Bronnen rijk aan vezels: gedroogde bonen en erwten, verse sperziebonen en erwten, koolsoorten, wortels, aardappelen (vooral in de schil), spinazie, maïs, granen als haver en tarwe, gedroogde vruchten (abrikozen), verse vruchten (vooral appels, bananen en sinaasappels), pijnboompitten, sesamzaad.

Bronnen:
diapaz.be

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100