Een kernthermometer is een optie, maar als je die niet in huis hebt, kun je (zonder de bal open te snijden) ook je eigen zintuigen gebruiken:

Pak een satéprikker, je prikt hem in het midden van de bal, haalt hem er na een 5-tal seconden uit, en houdt hem tegen je lip. Je voelt meteen of de bal van binnen nog koud, warm, of al loeiheet is.

Belachelijk eenvoudig, maar ook belachelijk doeltreffend ;) Daarom wordt ook in de professionele keuken niet altijd een kernthermometer gebruikt, omdat die aan tere producten meer schade toebrengt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat weet je niet zonder hem open te snijden, maar als je hem vaak genoeg hebt omgedraaid en een lekker tijdje in de pan hebt laten zitten, zit je meestal wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet, open snijden.
Als ik ballen maak doe ik dat in een hoge braadpan met hey deksel er op, dan 'stomen' de ballen goed gaar van binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén proefbal maken, en na ongeveer 20 minuten (wel keren) moet die gaar zijn. En dan onthouden voor de volgende keer. Wel zorgen dat er voldoende vocht bijzit, zodat de ballen niet "droog" bakken. (jus, desnoods uit een pakje, of Smeltjus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt af van de grootte van de bal hoe lang het duurt.
Heb je haast, draai je ballen of eigenlijk balletjes, als golfballen, als je die rondom bruin gebraden hebt en 5 minuutjes in de jus laat sudderen zijn ze gaar.
Een flinke gehaktbal heeft langer nodig, reken dan op 15 tot 20 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vroeger in een cafetaria gewerkt en daar deden we hem in snijden in een kruis en je kon dan goed zien dat hij dan ook van binnen goed gaar wordt en dat gaat dan veel sneller dan als je het niet zou doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het echt zeker wilt weten, zou je een vleesthermometer kunnen gebruiken, is de de kern van de bal 75/80 graden, is hij gaar
hier kun je 'm vinden: www.cookandco.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom min? +1