Wat is het restant dat achterblijft in een koffiefilter na het zetten van koffie?

In een koffiezetapparaat blijft in de filter altijd restjes van de koffie over. Wat zijn dit eigenlijk voor bestandsdelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (5)

Dat zijn korreltjes van de gemalen koffie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Net als de theeblaadjes die achterblijven in het theezakje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het residu word het in de scheikunde gezegd,
Met het filtreer proces
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet koffiedik, nat geworden gemalen koffiebonen.
Alleen als je oploskoffie zou gebruiken, blijft er weinig over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een groot deel houthoudende bestanddelen.
Dat zijn de bestanddelen waar je o.a. hoofdpijn van krijgt.
Des te slapper de koffie, des te meer houthoudende bestandelen meekomen. Daarom is sterke koffie beter dan slappe koffie.
(even heel kort door de bocht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Gezien de laatste zin: zouden wij daarom te slappe koffie bocht noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt waar? maar ik snap nog niet helemaal waarom slappe koffie slechter is, want dan blijft er toch meer prut achter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij slappe koffie gaat er naar verhouding meer water door de gemalen koffie en worden er meer houthoudende bestanddelen opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o, ik snap het bijna.
maar als je slappe koffie zet dan doe ik altijd dezelfde hoeveelheid water, maar minder koffie in het filterzakje. Dan geldt het toch niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt toch niet helemaal. Relatief zit er in de slappe koffie meer extracten van de houthoudende koffie in, maar in absolute zin zitten er in sterke koffie nog meer in. Ik heb ook nog nooit gehoord van hoofdpijn van slappe koffie en denk dat dit daarom ook een broodje aap verhaal is.
Koffieprut op z'n Hollands
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is wat voor bestanddelen erin zitten, niet wat de benaming van het goedje is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oow excuus dan heb ik de vraag niet goed begrepen :)