Waar komt de benaming Parijse worteltjes vandaan?

Ik gooide deze wortelbolletjes vanavond in de pan toen me ineens het opschrift op de zak opviel. Wat heeft deze vorm, en die van de aardappelbolletjes, met de stad Parijs te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De naam "parijse worteltjes" of heeft niet zozeer temaken met het culinaire feit dat dit producten afkomstig zou zijn uit parijs, maar met het apparaat waarmee de bolletjes worden gevormd: De parisienneboor. Een veelgebruikt keukeninstrument om bolletjes te steken uit appels, meloenen, boter, aardappelpuree, ijs, kaviaar, enz.

Het heeft dus niets temaken met het product, maar met het gereedschap waarmee je het product uitsteekt.

Dan komt de volgende vraag: Waarom heet die parisienneboor een parisienneboor? Dat heeft dan wel weer met de aardappeltjes temaken. pommes parisienne zijn mini-krielaardappeltjes, van 2-3 cm doorsnee die culinair gezien natuurlijk mooi zijn om te bereiden, maar economisch onaantrekkelijk. Daarom werd de parisienneboor uitgevonden, om uit grote aardappels kleine krielaardappeltjes te boren.
Ik vermoed dat de mini-krielaardappeltjes pommes parisienne zijn gaan heten omdat parijs werd en wordt gezien als de decadente culinaire hoofdstad van europa.

Nu bedachten ze bij de supermarkt: Goh, wel leuk om worteltjes uit te steken met zo'n parisienneboor. Nu nog een leuke naam... hmmmmm...
en het cirkeltje is weer rond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja deze worteltjes zijn daar voor het eerst benaamd, ze komen oorspronkelijk uit italie en zijn via handel in Parijs terecht gekomen. Parijs heeft als eerst besloten deze worteltjes een naam te geven.