Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt er altijd geadviseerd om een plastic of houten lepel te gebruiken bij het uitscheppen van babyvoeding of (groente)conserven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

goeie vraag!

ik vind het overigens vreemd dat met hier ook houten lepels voor adviseert.

hout is namelijk ruw en poreus, en is moeilijk schoon te maken. het droogt minder snel dus zijn er 2 hele grote redenen waarom bacteriën zich prima thuis voelen op/in (keukengerei van) hout.

waarschijnlijk gaat het niet om het uitscheppen zelf, maar om het voeren van een baby.

metaal kan scherpe randen hebben, en dat is natuurlijk niet prettig voor een baby mondje.

metaal is ook veel kouder, en dat is ook niet prettig voor een beginnend etertje.

voor mijn eigen 2 beginnende et(t)ertjes had ik zachte kunststof lepeltjes die zich wat makkelijker naar de mond konden vormen bij het happen.

voedsel zelf mag je niet in een blik bewaren aangezien het dan naar blik gaat smaken.

aanvullende info:
vroeger zat er lood in (de lasnaden van) de blikken, en daar kan het menselijk lichaam niet goed tegen. mensen overleden er zelfs aan.

tegenwoordig is er gelukkig geen sprake meer van loodvergiftiging door conservenblikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ook een goed antwoord: ook realistisch, compleet en overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je :)

Andere antwoorden (2)

Met een metalen lepel zou je de glazen pot kunnen beschadigen waardoor glassnippers in de voeding kunnen komen. Plastic en hout is zachter en minder kans op deze losse stukjes glas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Huh? Ooit glassnippers van de binnenkant van een pot geslagen met een klein lepeltje? Hoe doe je dat? Met plastic heb je denk ik juist een hogere kans dat er een stukje plastic afbreekt.
adriana
14 jaar geleden
Misschien wordt wel bedoeld dat je de houten of plastic lepel moet gebruiken om het kindje te voeden , je loopt dan minder risico dat je hem pijn doet , deze lepels voelen zachter dan ijzeren lepels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou als je enorm hard en vooral wild een glazen potje leeg peddelt met een lepel lukt het misschien wel? ;-) @adriana
ik denk ook dat dit is want men bedoeld.
Heel lang geleden aten mensen van ijzeren/zilveren en weet ik niet wat voor metalen lepels.

Daar zou in theorie een heel klein beetje van kunnen afgeven in het eten en dat wil je niet bij baby's

Met het rvs van tegenwoordig is dat echt niet meer aan de orde.

Het idee dat je een splinter glas uit zo'n potje zou kunnen slaan, tja, dat wordt als reden genoemd maar daar ben je dan zelf bij (hoe hard je tegen de binnenkant van die pot tikt).

In dat geval mag je ook geen hout gebruiken want daar kan (nog redelijk makkelijk) ook een splinter afgaan....

Ik denk dat het een oude metaalionen angst is die er niet meer toe doet.

Voor het voeren wel, daar is zo'n zacht plastic lepeltje natuurlijk prettiger
(Lees meer...)
amigo
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord: realistisch, compleet en overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie boven :)
+1
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing