Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (3)

Volkoren brood, muesli, noten, havermout, fruit, rijst.
Erwten (kikker erwten, spliterwten en groene erwten) bevatten ook veel vezels)
En nog veel meer natuurlijk......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vezelcrackers, All Bran van Atkins of GG Scandinavian Bran Crispbread. Ze bestaan uit 95% zemelen en 5% roggemeel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb ze een poosje gebruikt om koolhydraatbeperkt af te vallen. Met boter en beleg smaken ze prima.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
All Bran... klopt helemaal! Het staat ook op de lijst waar ik naar verwijs, maar ik had geen idee wat het is, dus heb het bij mijn antwoord maar weggelaten...
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Pieter! Je kunt ze heel makkelijk zelf maken van zemelen, roggemeel en water.
Pieter2011
12 jaar geleden
Klinkt heerlijk, maar mijn lichaam is niet ingesteld op zulke gezonde voedingsmiddelen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groot lichaam heeft navenant veel nodig om in stand gehouden te worden. :-)
Er zijn twee soorten vezels: in water oplosbare en niet in water oplosbare vezels. De oplosbare vezels zitten vooral in groente, fruit en peulvruchten. Deze vezels hebben een gunstig effect op de stoelgang en helpen tegen diarree. Oplosbare vezels hebben ook een gunstige invloed op het cholesterol- en glucosegehalte van het bloed. Niet-oplosbare vezels zitten vooral in volkoren graanproducten.

De verhouding tussen deze twee kan wel per voedingsmiddel anders zijn. Bij vezels is het daarom ook belangrijk om gevarieerd te eten. Op deze manier krijg je een gevarieerd aanbod aan vezels binnen.

Noten, vezelrijk knäckebröd, noten, Brinta, bonen en erwten, krenten en gedroogde pruimen bevatten de meeste voedingsvezels:
http://www.spijsvertering.info/upload/File/pdf/tabel_vezelgehalte.pdf
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding