Bananen zijn gezond. Ik eet er iedere dag twee of drie. Is het dan nog steeds gezond?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik eet ook ander fruit en heb geen last van mijn darmen door de bananen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Eet je ook wel eens ander fruit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel onthouden dat je door alleen bananen te eten absoluut niet voldoet aan de richtlijn van 2 stuks fruit per dag, omdat je daarvoor veel verschillende soorten en kleuren fruit moet eten.
Ik zou het zeker aan gaan vullen met ander fruit.

Het beste antwoord

Hangt meer af van de rest van je voedingspatroon. Bananen zijn erg gezond, zoals (vrijwel) alle fruit. Variatie is ook gezond. Maar als jij de rest van je nodige voedingsstoffen uit andere producten haalt, veel vit C eet en verder weinig kalium of B6 (stoffen in bananen) binnenkrijgt, is 2 bananen eten gezonder dan een banaan en een sinaasappel. Ik noem maar een voorbeeld.

Het hangt dus echt af hoe gevarieerd de rest van je voedingspatroon is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt me wat veel. Bananen stoppen de darmwerking en leveren relatief veel calorieen. Je kunt het beter met ander fruit combineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzich zijn bananen heel gezond. Zo bevat een banaan een grote hoeveelheid vitamine B6. Vitamine B6 is bijvoorbeeld belangrijk voor je afweersysteem, je zenuwstelsel en kan niet gemist worden bij de groei en de aanmaak van bloed. Bovendien zitten in bananen vezels die het cholesterolgehalte in het bloed een beetje verlagen. Deze vezels zijn vooral goed voor darmflora en stoelgang: met voldoende vocht houden ze de ontlasting zacht.

Maar zoals bij veel producten is "te veel" eten niet goed. Wat te veel is, is niet direct te zeggen. Bedenk je echter wel dat een banaan veel energie geeft bij het sporten (handig!) maar dat komt door het hoge suikergehalte van een rijpe banaan. Het suikergehalte kan bij een rijpe banaan oplopen tot meer dan 20 procent. Niet goed voor je tanden dus. Op dat vlak verschilt een banaan niet veel van snoep.

Lees hier meer nuttige info: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/eten-drinken/32266/hoe-gezond-zijn-bananen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste probleem lijken mij de calorieën. Verder is het zo dat overdaad schaadt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit). Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten. Eet 's avonds niet bananen en vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks.

Bovendien heeft het een positief effect op je darmflora, waardoor je minder trek zult hebben en minder zin zult hebben in snacks en zoetigheden.