Kun je een restje ovenschotel met spinazie invriezen en weer opwarmen?

Bereid met deelblokjes diepvries spinazie die even is meegebakken en dan in de oven. Is het dan eigenlijk niet zo dat het na het invriezen en opwarmen de spinazie dan al een tweede keer opgewarmd wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Groenten (en andere levensmiddelen) bevatten nitraat. Met name bladgroenten kunnen redelijk veel nitraat bevatten. De hoeveelheid nitraat is afhankelijk van het type groente, het gebruikte ras, de grondsoort, het seizoen en het (grond)water. Hoeveel nitraat er in een partij groente zit, is dus niet aan te geven of goed te voorspellen.

Nitraat op zich is een volledig onschuldige stof. Nitraat kan echter omgezet worden tot nitriet en nitriet weer tot nitrosamines. Een deel van deze laatste stoffen is kankerverwekkend.

Vroeger werd gesteld dat verhitten van bladgroente (zoals spinazie) gevaarlijk was in verband met de vorming van deze nitrosamines. Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat de vorming van nitrosamines niet zo hoog is als werd verondersteld en dat er geen gezondheidsrisico is. Het is dus prima mogelijk om spinazie en andere bladgroenten meerdere keren op te warmen. Wel gaan er bij iedere keer verwarmen voedingsstoffen (oa vitamines) verloren, maar dat is geen gezondheidsrisico.