Ik heb net aardappels geplukt moet je die wassen zoja gewoon met water afspoelen zo niet hoe dan? en hoe kan je ze het best bewaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K
amigo
12 jaar geleden
bedoel je echt aardappels???
appels pluk je
aardappels rooi je (is uitgraven is toch iets anders toch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vruchten die aan een boom hangen kunnen geplukt worden (kersen, peren, tomaten, pruimen).
Aardappelen zijn niet een bijzondere soort appelen en groeien onder de gronden en worden, zoals gezegd, gerooid.
Niet afspoelen.

Antwoorden (7)

absoluut wassen.
bewaren: in het donker.

Toegevoegd na 1 minuut:
op een koele, donkere, droge plaats
niet in de koelkast.

Toegevoegd na 2 uur:
op deze site wordt gezegd dat ardappels wassen okay is
http://www.hyfoma.com/nl/content/voedingsmiddelen-branches-processing-bereiding-productie/aardappel-groente-fruit/aardappel/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afspoelen is prima! Als je ze lang gaat bewaren is poederen met ani-spruit een aanrader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardappels moet je niet wassen.
Je moet ze gewoon laten drogen,en dan op een donkere plek wegzetten.
Als ze teveel aan licht blootgesteld worden,,,dan worden ze groen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Wij rooiden vroeger de aardappels als het mooi en droog weer was.
Hetzij met de hand.
Ze werden na het rooien gewoon op het land in rijen gegooid.
Als ze opgedroogd waren gingen ze in kisten.

Bij het machinaal rooien maken ze een lange weg door de machine waardoor het meeste zand of klei er vanaf gaat.

Vroeger werden ze nooit gewassen.
Maar tegenwoordig voor de winkels wel.

Ga je ze hier in de buurt gewoon bij de boer halen,dan zijn ze nooit gewassen.
Dus zit er altijd een beetje zand aan.

Mijn idee,,,als je ze wast zijn ze minder lang houdbaar.
Want ze moeten heel goed drogen anders kun je rotvorming krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eef, wslijk heb je gelijk.
het wassen is omdat de aarde er dan lekker afspoelt.
wat is er tegen aardappels afwassen eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet slecht eef, om ard. te wassen
http://www.hyfoma.com/nl/content/voedingsmiddelen-branches-processing-bereiding-productie/aardappel-groente-fruit/aardappel/
Je kunt de aardappels ook droogschudden zodat alle zand er vanaf gaat.
Aardappelen moeten bewaard worden op een koele, donkere plaats met goede ventilatie. De ideale bewaartemperatuur is 7- 10 ºC. Bij deze temperaturen, kunnen aardappelen vele weken bewaard worden. Bewaar aardappelen niet in de koelkast! Wanneer aardappelen onder de 7°C bewaard worden, ontwikkelen ze een zoete smaak, dit komt door de omzetting van zetmeel naar suiker. Dit verhoogde suiker gehalte veroorzaakt donkere plekken waneer de aardappelen gekookt worden. Als je aardappelen bij kamertemperatuur opslaat, moet je ze binnen een paar weken gebruiken. Hou aardappelen weg van plaatsen waar ze lang blootgesteld staan aan licht, dat kan zorgen dat de aardappelen groen worden ( zie “vergroening”). Dit groen worden veroorzaakt een bittere smaak en kan giftig zijn. Wanneer aardappelen groene plekken beginnen te krijgen of beginnen te spruiten, verwijder dan voor gebruik deze stukken van de aardappel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aardappels plukje niet maar rooi je uit de grond,
als je toch hebt geplukt van de aardappelplant, zijn dat zaadbollen en pas op deze zijn giftig.
als je deze bereid word je daar goed ziek van
dus ik hoop dat je ze uit de grond hebt gehaald,
dan drogen, zeker niet wassen, worden ze rot en in het donker bewaren
in de winkel zijn ze wel gewassen en geschild, dit voor de luie huisvrouw om ze direct in de pan te kunnen doen
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon het zand eraf vegen en droog en donker bewaren. Pas wassen voor je ze gaat eten. Als je Ze nu al schoonmaakt en ze per ongeluk niet goed droogt gaan ze rotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag kiezen, je kan ze afspoelen met gewoon water zodat het zand eraf gaat, maar je kan ze ook gewoon zo laten als je ze geplukt had, dat doe ik. ik zet mijn aardappelen in mijn garage op een donkere plaats, anders gaan deze te snel schieten, gr