hallo allemaal, ik heb per 1 september een volkstuintje en ik zou graag wat advies hebben over het planten zaaien hoe waar en waneer dit het beste is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

per 1 september heb je nog niets echt klaar om te zaaien/ planten.
Eerst zal je moeten gaan spitten, kalk strooien, paden maken enz.
Er zijn honderden soorten groente om te planten en te zaaien.
Daar is het in september wel erg laat voor.
Wel kan je aardbeien, bessen, frambozen, appels, peren enz. gaan planten.
Verder is het beter dat je er een goed praktisch boek over gaat kopen, of alles gaat opzoeken op internet.
Kies voor biologisch kweken van groente en fruit, dat is lekkerder en gezonder.
Verders kan je volgend voorjaar al je vragen over kweken van groente ook hier gaan stellen, maar een goed boek lijkt me handiger.
Ga je er ook een kasje op bouwen, of plastictunnel, dan zijn er zelfs voor de winter wel wat mogelijkheden, zoals spinazie, andijvie, sla, veldsla e.d.
Of een druif er in planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies! En praat erover met andere tuinders, heb ik ook gedaan. En na twee jaar doe ik dat nog steeds. Het is een leuke manier van contact maken en ik leer nog steeds bij. Veel succes en plezier in de tuin Catharina!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Helemaal eens, prima advies. Nog een toevoeging bemesten (indien nodig). Volkstuin is erg leuk, als ik meer tijd zou hebben wist ik het wel. Goh, wat mis ik mijn eigen biologisch verbouwde groente!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dat betreft ben ik een bofkont, ik heb nog een groentetuin met biologische groente, heb een superoogst van snijbonen, tomaten en komkommers.
Laatste twee in een plastic kasje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spitten hoeft niet altijd. Zoek maar eens via Google op "moestuin zonder spitten", zeker als je tuintje al wat langer bestaat zou ik vooral _niet_ spitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens Hippo, maar ik denk dat deze nieuwe tuin nog wel eerst goed gespit moet worden, bekalkt en bemest en pas later als hij er wat meer van gaat weten, kan hij zeker op een andere manier met de grond omgaan.
maar alles is voor hem nu nieuw, dus eerst maar op de gangbare manier beginnen.

Andere antwoorden (2)

Dit jaar is wat laat. Radijs gaat nog wel lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In september mogen de volgende groenten nog gezaaid worden:

Ajuin vaugirard, kervel (koude bak) peterselie (koude bak), radijs (in de zon), Romeinse sla, sla, (onder glas), snijselder (onder glas), veldsla, winterkropsla, winterspinazie en zuring.

In oktober onder beschutting: Romeinse sla, veldsla en wintersla.

Zie op de volgende site:
Beknopte zaai - en plantkalender voor groenten