Ik denk dat je vraagt naar wat "rauwmelkse" kaas is. Dat kan ik je vertellen. Rauwmelkse kaas is kaas die van ongepasteuriseerde melk is gemaakt. Zwangere vrouwen wordt aangeraden om die kazen te mijden, omdat bij rauwmelkse kazen een bacteriecultuur kan ontwikkelen die slecht is voor het ongeboren kind. Overigens kun je als zwangere vrouw wel harde rauwmelkse kaas eten (zoals een rauwmelkse biologische gouda-kaas). Daarin kan de PH (zuurgraad) nooit zo worden dat de bacterie zich er in kan ontwikkelen.

(Overigens is de vraag "is dit een rauwmelkse kaas?" de reden waarom kaasboeren vaak als eerste weten dat er een kindje in aankomst is ;))

Toegevoegd na 1 minuut:
De bacterie waar het om gaat is de listeria-bacterie. Over rauwmelkse kaas en zwangerschap lees je hier meer: http://www.mamaenzo.nl/zwangerschap/doen_of_laten/artikel/listeriose-zwangerschap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Letterlijk vertaald betekent 'ricotta': opnieuw gekookt. Het vocht dat overblijft na het maken van de kaas (de ‘wei’) wordt opnieuw gekookt en zo ontstaat deze sneeuwwitte, een beetje korrelige kaas met een zachte smaak. Traditioneel wordt ricotta gemaakt van schapenmelk, maar tegenwoordig is er ook ricotta van koemelk. Afhankelijk van het recept, kan het eventueel vervangen worden door volle roomkwark.

Tijdens de zwangerschap wordt het afgeraden ricotta als rauwe (niet-verhitte kaas) te eten vanwege een gevaar op besmetting met de Listeria-bacterie.