Is bij de verkoop van voedselproducten productinformatie in het Nederlands op de verpakking verplicht?

Ik kocht net wat in de Indonesische toko en het product had alleen maar informatie in het Indonesisch. Ik vroeg aan de verkoopster of dit wel mag. Zij zei van wel, als er maar een houdbaarheidsdatum in het Nederlands op vermeld staat. Ik betwijfel het, volgens mij moet toch op zijn minst een lijst van ingrediënten in het Nederlands vermeld staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Op 10 november 1993 heeft de Commissie een interpretatieve mededeling aangenomen betreffende het gebruik van talen bij de verkoop van levensmiddelen naar aanleiding van het arrest "Peeters" van het Hof van Justitie [COM(93) 532 def. (COS0122) - Publicatieblad C 345, 23.12.1993].
In deze mededeling wijst de Commissie erop dat de etikettering van voor verkoop aan de eindgebruiker bestemde levensmiddelen moet worden aangebracht in een voor de consument gemakkelijk te begrijpen taal; als algemene regel zal het daarbij gaan om de officiële taal/talen van het land van verkoop. Het gebruik van termen of uitdrukkingen in een vreemde taal, die door de consument echter gemakkelijk worden begrepen, moet evenwel worden toegestaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ff 't antwoord van uchantain vertalen: ja, 't is dus verplicht.