Waarom heet een tosti een tosti?

Het is een geroosterde boterham met kaas en ham. Niets meer en niets minder. Waarom noemt met dit ineens tosti?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Omdat het, net als zoveel andere woorden, uit het Italiaans is overgenomen. We zouden het ook op z'n Frans een croque-monsieur kunnen noemen, maar tosti is gemakkelijker uit te spreken.
Amadea
12 jaar geleden
Waarom heet een biefstuk, biefstuk. Het is een gebakken onderdeel van een rund, meer niet. Maar tosti:Volgens het Etymologisch woordenboek van het Nederlands komt het woord van het Italiaanse tosti – geroosterde sneden brood – dat een 'veritaliaanst' meervoud van het Engelse toast is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt van het Engelse woord toast. Dat is geroosterd brood. Een tosti is een toastie. Getoond In België noemen ze het ook geen tosti maar een toostie (zo spreken ze het uit). Getoast brood met kaas dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De herkomst van het woord tosti maakt de wordingsgeschiedenis van de getoaste sandwich nog ondoorgrondelijker. Het woord tosti komt uit het Italiaans. Tosti is meervoud van tosto, dat weer is afgeleid van tostato. Dat is het voltooid deelwoord van tostare, wat roosteren betekent. Wonderwel gebruiken de Italianen hun ‘eigen’ woord tosti niet. Het door ons gebruikte woord toast hebben we uit het Engels geleend en betekent eveneens ‘geroosterd’.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Denemarken kocht ik laatst een sandwich maar dat werd daar tosti genoemd. (Niet geroosterd dus)