Bij verse amandelen moet je na het kraken van de dop het schilletje ook verwijderen anders is de amandel giftig. Is dit ook zo bij hazelnoten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Dit geldt in principe voor alle pitten van vruchten van de prunus-familie (dus ook bijvoorbeeld pruimen). Hazelnoten vallen daar dus niet onder.
Reden is dat in die pitten blauwzuur aanwezig is, wat giftig is. De hoeveelheden zijn echter bijzonder klein zodat er zeker geen acuut gevaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, bij hazelnoten is dat niet zo. Die kan je vers gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderstaande heb ik net gegoogled, summier maar bondig, er staat niets over de evt. giftigheid (dan kun je er hopelijk vanuit gaan dat dit niet zo is). Wel over hoe te verwijderen, wellicht ook nuttig voor je.

Hazelnoten
Hazelnoten zijn de vruchten van de hazelaar. Hazelnoten zijn 1,5 à 2 cm groot en zijn eivormig. Hazelnoten
worden vaak geïmporteerd vanuit Turkije.
Aankopen
Hazelnoten zijn in het algemeen rijp in september - oktober, maar worden vaak geïmporteerd.
Bewaren
Hazelnoten bewaart u het beste in de dop; zo kan u ze het langst bewaren. Bewaar ze op een droge plaats.

*** Bereiding ***
Hazelnoten vertonen na het weghalen van de pel een stug bruin vliesje. U roostert de noten best in een droge pan
of op een bakplaat in de oven tot dit vlies donker is. Wanneer u de noten dan stevig tegen elkaar wrijft, zijn
de velletjes eenvoudiger te verwijderen.

Als u hazelnoten wilt fijnhakken, rolt u ze best even door suiker of
bloem. Hazelnoten worden veel gebruikt voor de bereiding van snoepgoed en gebak, maar worden ook als
aperitiefhapje of tussendoortje. De smaak van hazelnoten wordt versterkt wanneer u ze even roostert.
Gemalen hazelnoten zorgen ervoor dat uw gebak losser van structuur is en kunnen zo gedeeltelijk of zelfs
helemaal de eieren vervangen. Noten worden vaak gebruikt in salades, vlees- en kipgerechten en ragouts.
Andere bijproducten zijn o.a. notenolie en notenpasta.