In welke supermarkten verkopen ze Quinoa?

Het is een hype bij healthfreaks want het wordt de nieuwe superfood genoemd:helpt bij afvallen en zorgt voor een betere weerstand.
Het lijkt op een graansoort maar het is het is een soort groente(als ik het goed begrepen heb).
Welke supermarkten verkopen het?

En hoeveel calorieën zitten er in per portie?
Per 100 gram bevat Quinoa meer dan 300 calorieën.
Is dat gekookt of ongekookt?
rijst bijv. is per 100 gram 120kcal (gekookt)
en 340kcal (ongekookt)
Ik hoop dat iemand het weet!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik haal het altijd bij de Albert Heijn, in gewoon van Lassie.
Voor 1 portie is het een borrelglaasje + 2 borrelglaasjes water.
Je doet dus heel lang met 1 pak.
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar op wat voor manier helpt het met afvallen dan? Het is gewoon een soort couscous, maar dan gezonder.
Ritsuka
11 jaar geleden
Is als couscous, maar smaakt een beetje nootachtig. Word aangeraden eerst te spoelen voordat je het kookt (anders kan het bitter smaken)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een biologische/natuur(voedings)winkel in de buurt hebt, loont het de moeite even daar te kijken hoe duur het is, want het is een van de weinige producten die daar meestal goedkoper is dan bij de supermarkt.
Het is overigens geen groente hoor, het is een pseudograan. Dat is een voedselsoort die erg op graan lijkt, en ook op die manier gegeten wordt, maar officieel geen graan is omdat het niet uit de grassen-familie komt.
Boekweit en amaranth zijn ook pseudogranen.
Qua voedingswaarden zijn pseudogranen ook wel redelijk vergelijkbaar met granen, een belangrijk verschil is dat ze geen gluten bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka www.fonteine.com/quinoa.html Er staat:Quinoa,gezonde voeding,het geheim om af te vallen en een betere weerstand te krijgen.
Ik mag nu echt niet meer af vallen om dat ik nu echt veel ondergewicht heb en er wordt al gesproken over sondevoeding,maar ik durf nog niet aan te komen dus ik zoek iets wat ik durf te eten, wat ook gezond en voedzaam is.
En ik lees dat dit heel gezond,voedzaam en eiwitrijk is.
Maar ik vindt het toch wel erg veel kcal in 100gr.
Hoeveel gram heb je nodig voor 1(kleine) portie,weet je dat misschien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus:weet je hoeveel gram 1 borrelglaasje is?
Ritsuka
11 jaar geleden
Geen idee hoeveel gram het is, niet zoveel volgens mij. Het is behoorlijk luchtig spul.
Ik weeg mijn eten meestal niet.

Het beste antwoord

In ieder geval weet ik dat quinoa van het merk Ekoland in vrijwel alle natuurwinkels verkocht wordt (b.v. de G&W winkels en De Tuinen)

Ook van het merk Lassie hebben ze sinds kort quinoa, maar deze vind je niet overal, wel bij de meeste AH XL, en misschien bij een paar andere.

Bij de Jumbo's (wederom niet in alle winkels, maar als het goed is kan je het bestellen) hebben ze quinoa van het merk Nature Crops.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan!
Ik vind zelf quinoa superlekker!!

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja, sorry, de energie!

Even snel gecheckt op mijn eigen pakje thuis, en dat is 350 kcal per 100 g droog product.

Dat verandert niet na het koken, omdat je quinoa moet koken in afgepast water, dus verlies je geen zetmeel in het kookvocht.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie in de link alle andere waardes van quinoa. Hier geven ze aan een iets hoger calorische waarde, maar enfin...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vindt wel dat er erg veel calorieën in zitten.
Dat valt me echt tegen.
Bedankt voor je antwoord.
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar 100 gram is veel om te eten hoor. Als ik dat bereid heb, kan ik er 3 dagen mee doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Laurena
Dat valt reuze mee hoor!
Zoals Ritsuka in haar reactie aangeeft, quinoa neemt enorm veel vocht op (weet ik uit eigen ervaring), dus met 100 gram droge quinoa kan je heel lang mee.
Des te meer omdat je quinoa als een soort couscous kan gebruiken, en dan krijg je heel veel groente en evt vlees erbij.
Bedenk maar even dat droge rijst even veel calorieën heeft, en die wordt vaker los gegeten, zonder al die groente erbij, dus per saldo krijg je meer energie binnen. Quinoa kan je ook heel goed met bouillon klaar maken, dat geeft extra smaak, en het vult nog meer, dat is exact hetzelfde wat je krijgt als je een risotto maakt: het is hartiger, dus krijg je eerder het gevoel dat je genoeg hebt gegeten. Vergelijkbaar met quinoa is ook gierst. Gierstkorrels hebben iets minder de neiging om papperig te worden dan quinoa, ik wissel tussen deze twee.
Wat energie betreft staan vrijwel al die granen op vergelijkbaar niveau, het zijn vooral de andere voedingsstoffen die het verschil maken, en in die zin zijn quinoa en gierst een betere optie.
Bovendien zijn ze prima geschikt voor een glutenvrij dieet.

Andere antwoorden (3)

Het is in ieder geval te koop bij de vegetarische slager, deze hebben verschillende winkels door het hele land, en ook een webshop, maar dit produkt is alleen in de winkel in Den Haag te koop, ook schijnt het te koop zijn in sommige biologische winkels.

Kcal worden meestal onbereid aangegeven

Toegevoegd na 2 minuten:
Het schijnt ook te koop te zijn bij de AH
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij AH, Dekamarkt en de grotere Vomars (en de Tuinen en de natuurwinkels) is het te koop.
De vlokken zijn sneller klaar. Die hoeven niet 10 minuten te koken.

Je kunt het 's morgens eten als pap, maar ook in een salade of als couscous met bijv pijnboompitjes, zongedroogde tomaat en parmezaanse kaas. Erg lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke zichzelf respecterende natuurwinkel en de meeste supermarkten (in België toch) verkopen quinoa.
Voor veel informatie over dit korreltje kijk even op bijgevoegde site.