Zijn gezouten zonnenbloem pitten gezond en goed voor je? En is het slecht om het elke dag te eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik gebruik een Turkse merk Tadim voor Geroosterd pitten; Er zit echt beperkt zout op en die ziet alleen maar op de buiten kant en de buiten kant eet je toch niet ;)

Antwoorden (3)

Het lijkt me verre van gezond om het dagelijks te eten.
Het is al bekent dat in het normale dagelijkse eten teveel zout zind dan goed voor ons is.
Het lijkt me ongezond om daarbij nog eens gezouten zonnebloem pitten te gaan eten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ongezouten zonnenbloem pitten zijn geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonnenbloempitten zijn heel erg gezond. Maar helaas het zout niet.Geen probleem als je dat eens in de week doet, maar elke dag is slecht voor je. Je houd vocht vast en kan de bloeddruk verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zo'n vraag krijg je al gauw het antwoord dat zonnebloempitten gezond zijn en zout niet. De waarheid is dat we met ons dagelijkse voedsel een overmaat aan linolzuur, vooral via zonnebloemolie, binnenkrijgen en dat wat meer zout voor bijna niemand kwaad kan. Als je geen nierpatiënt bent is zout geen enkel probleem voor je gezondheid. Het is zelfs omgekeerd; te weinig zout is veel schadelijker voor je gezondheid dan een paar gram extra.

Linolzuur is een essentieel vetzuur, evenals alfa-linoleenzuur. Het lichaam kan deze vetzuren zelf niet maken maar heeft ze wel nodig. Omdat linolzuur cholesterolverlagende eigenschappen zou hebben werden margarineproducten zoals Becel vanaf de zestiger jaren aangeprezen als middel tegen hartkwalen. Nu weten we dat het spul juist hartkwalen veroorzaakt. Kunstmatig harden van de olie om er smeerbare margarine van te maken vergrootte de kans op hartziekte.

Als je maar zorgt dat je ook andere vetzuren binnenkrijgt kan een handje zonnebloempitten per dag echt geen kwaad. Eet echter ook vette vis, walnoten etc. om voldoende alfa-linoleenzuur binnen te krijgen en de verhouding tussen die twee essentiële vetten niet teveel te verstoren. Je kunt wel beter spaarzaam omgaan met zonnebloemolie in de keuken omdat een overmaat daarvan slecht is voor je gezondheid. Het is een instabiele olie die slecht tegen verhitting kan en ontstekingen kan veroorzaken, o.a. in de bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat te veel zout eigenlijk niet zo veel kwaad, kan tenzij je nierpatient bent. Waarom mag mijn schoonmoeder met hartfalen, dan zo min mogelijk zout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het dossier van je schoonmoeder natuurlijk niet en kan daarom geen rechtstreeks antwoord op je vraag geven, buiten dat ik geen arts ben. In het algemeen gesproken kunnen ouderen beter wat meer drinken dan minder zout gebruiken. Feit is dat een te strenge zoutbeperking het fysiologische evenwicht tussen kalium en natrium verstoort, hetgeen eerder cardiale problemen veroorzaakt dan tegengaat. Daarom moet je extra zout nemen als je veel zweet. Zoutreductie voor iedereen is nutteloos. Het werkt bij maar heel weinig mensen, zoals nierpatiënten en een klein percentage mensen met hoge RR. De onderzoeken waarbij een correlatie gevonden werd spreken ook nog eens niet van een spectaculaire daling van de hoge bloeddruk maar slechts van enkele millimeters. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/449919/1998/08/15/Zout-mag-weer-ook-bij-een-hoge-bloeddruk.dhtml
http://jama.ama-assn.org/content/305/17/1777.short
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een heel uitgebreide meta-analyse, voor als je een beetje met Engels overweg kunt: http://www.stat.berkeley.edu/users/rice/Stat2/salt.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast walnoten zijn ook gebroken lijnzaad en lijnzaadolie (niet verhitten) goede keuzes, daarmee krijg je zelfs veel meer alfa-linoleenzuur binnen dan met walnoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya: had ik er inderdaad nog bij willen zetten. Bedankt voor de aanvulling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Keesvi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Platje: jij ook bedankt. Ik weet niet hoelang jij meeloopt in deze branche maar ik kan me nog heugen dat menig patiënt met een cardiaal risico o.a. zoutloos brood en zoutloze kaas kreeg, liefst ook nog vetarm. Als ik de rest van mijn leven gedoemd zou zijn om zo te eten zou ik daar verre van vrolijk van worden, om het voorzichtig uit te drukken.