Hoe heet wordt zonnebloemolie in een koekenpan?

Ik heb gelezen dat je zonnebloemolie niet te heet mag laten worden bij het bakken omdat er dan schadelijke stoffen kunnen ontstaan. Maar de vraag is of dat ook geldt als je bijv een ei bakt of aardappels bakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het "rookpunt" van zonnebloemolie bedraagt exact 200° C. Dit is de maximum temperatuur die de olie kan hebben om gezond te blijven. Verhit je de olie op een hogere temperatuur (wat best kan) krijg je vorming van giftige dampen en wordt de olie slecht. En als ik lieg dan liegt onderstaande bron eveneens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonnebloemolie mag sowieso niet verhit worden. Dit is een olie die enkel gebruikt mag worden voor koude toepassingen. Als je echt met zonnebloemolie wil bakken moet je de ontgeurde gebruiken (bv. Emile Noel).
Het best kan je om te verwarmen olijfolie of kokosvet/olie gebruiken. Deze zijn veel stabieler.

Toegevoegd na 10 minuten:
zonnebloemolie bevat veel linolzuur en linolzuur kan giftig worden als het verwarmd wordt.