Hoelang blijven verse champignons goed in zo een blauw bakje uit de supermarkt?

Ik wil weten hoelang ik de chapignons kan bewaren totdat ze niet meer lekker zijn. Enige tips hoe ik ze langer kan bewaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
66K

Antwoorden (10)

Bewaren en houdbaarheid
U kunt paddenstoelen het beste zo vers mogelijk gebruiken. Bewaar paddenstoelen in de groentelade van de koelkast, paddenstoelen behouden hun kwaliteit het best bij een omgevingstemperatuur tussen de 4°C en 7°C en zijn dan 3 dagen houdbaar. Het beste is om de champignons in de verpakking te laten waarin ze verpakt zijn. Indien het losse paddenstoelen zijn is het beter om ze niet in een plastic zak te bewaren (dit verstikt de champignon, ze worden dan vochtig en lelijk. Beter is het om een papieren zak te gebruiken of ze in een droge theedoek te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard tot de datum die op de verpakking staat en soms nog ene paar dagen erna. Als je ze in een papieren zakje (dus niet in dat plastic bakje) in de groentela van de koelkast (of nog beter in een kelder) bewaart blijven ze het langste goed. Als ze wat ouder zijn, worden ze minder mooi van kleur (niet meer hagelwit) en verkleuren ze ook meer met verwarmen. Als ze echt oud (en niet meer lekker zijn) dan zijn ze vochtig (nat) en dan kun je ze beter weggooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste zou zijn om de champignons te verwerken op de dag van aankoop. En anders uiterlijk de volgende dag. Het is een kwetsbare groente.
Per dag gaat de kwaliteit, de kleur en de geur achteruit.
Na een paar dagen is die geur zo onaangenaam sterk dat je de champignons moet weggooien. Hoe witter, hoe mooier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik haal altijd de cha,pignons direct uit dat blauwe bakje, doe daar dan een stuk keukenrolpapier in en vervolgens stapel ik de champignons weer in het bakje en sluit deze niet hermetisch met folie af. Zo worden ze niet nat, drogen ook niet te veel/snel uit en blijven langer vers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed uitkijken wat je bij de supermarkt koopt,daar liggen ooit champignons die zo oud zijn dat ze bijna niet meer voor consumptie geschikt zijn,je ziet het verschil met vers.Dus die kun je echt niet meer lang bewaren.Heb je verse dan staan bij de antwoorden goede tips bij Ook staat er niet op ieder bakje een datum aleen een onduidelijke lettercode die de dag van de week moet voorstellen.volgens de verkoper.
13 jaar geleden
Ik bewaar de champignons in een fridgesmart doos van tupperware. Direct na aankoop erin over doen, ze blijven daar echt veel langer vers in dan in de originele verpakking. Andere groenten overigens ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bewaar de champignons hooguit zo'n 3 à 4 dagen. Ik bewaar ze wel in het blauwe bakje, maar zonder de folie, die haal ik eraf. Wel doe ik het bakje in de groentela van mijn koelkast. Mochten de champignons eens een keer langer blijven liggen, dan snij ik ze op en doe ze door de macaroni.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien vind je iets terug op www.champignonkwekerij.be
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al op voorhand weet dat je je champignons niet dezelfde dag of de dag erna gaat eten, kun je ze het beste NIET in het blauwe bakje van de supermarkt kopen, maar gewoon los (bij de groenteboer of turkse winkel of zelfs op de markt). En anders thuis METEEN uit het blauwe bakje of in elk geval het deksel er af, zodat ze kunnen 'ademen'. Een papieren zak of open bakje is prima, een geventileerd doosje kan ook, maar dan blijf je afwas maken en je vergeet ze snel. Voor een dag of twee, die is de originele verpakking prima.

In de originele verpakking blijft het - afhankelijk van de versheid bij aankoop en de temperatuur van je koelkast - twee, drie dagen tot maximaal een week eetbaar. Een beetje plekjes is niet erg, maar als ze echt zwart worden of schimmel (! jawel, een schimmel met schimmel) krijgen kun je ze beter niet meer eten.

Maar eigenlijk moet je champignons helemaal niet bewaren. Ze zijn bijna overal lekker bij en door, bevatten weinig calorieën en je kunt ze zelfs vrijwel zonder of helemaal zonder vet opbakken / roosteren, dus waarom zou je die een week in je koelkast bewaren ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tips voor het bewaren heb je al gekregen, een tip voor je wanneer je ze koopt: bekijk de onderkant van de champignons. Wanneer ze vers zijn, zitten ze nog dicht, het "hoedje" houdt zich nog vast aan het steeltje.
Wanneer champignons langer liggen, laat het hoedje los, zodat de sporen (zaadjes) vrij kunnen komen om nieuwe champignons te zaaien. Je ziet dan onder het hoedje de zwarte rand al zitten. De champignons zijn dan niet meer vers!
Verder, qua bewaren: Inderdaad, koud, droog, donker.