Springen mexicaanse jumping beans echt?

Ik heb het eens gezien op tv. Maar is dat echt en hoe werkt dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Springbonen (Frijoles slatarines – jumping beans) hebben hun oorsprong in Mexico. Het zijn kleine geelbruine bonen van de plant Spirostachys africana die wordt geparasiteerd door een soortgelijke nachtvlinder. Het zijn de zaaddozen waarin de larve van de nachtvlinder, aan de binnenkant van de boon, voor zichzelf een holte vreet en zich vasthecht met zelfgesponnen zijden draden.
De boon ‘springt’ als het op een warme plaats terecht komt, omdat de larve met zijn lichaam aan de draden trekt en begint te rollen, in de hoop een koelere plaats te vinden om te kunnen overleven. Als ge de boon schudt en ge hoort het rammelen, dan is de larve dood of verkeert het al in het popstadium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja ze bewegen echt vanzelf, dat komt doordat de larve in de boon z'n lichaam breekt als het warm is om naar een koelere plek te rollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit daar een levende larve in? :S
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ja - de larve vreet zich binnen in de jonge, nog zachte boon, maar na verloop van tijd verhardt de buitenkant en de larve zit gevangen
in de VS kun je ze bij speelgoedwinkels kopen