Mag ik prei in de winkel afsnijden, en alleen het goeie deel afwegen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat denk je zelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je mag al niet met een mes over straat, hoe ga je m dan afsnijden? :-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag echt wel met een mes op straat hoor.
Ivana
12 jaar geleden
Ga je ook in een hoekje van de winkel je aardappelen vast schillen, de spruitjes schoonmaken en de boontjes van de puntjes verlossen? Dat wordt een heel sociaal gebeuren daar. Een gezellige kletshoek, waar eenzame mensen elkaar zouden vinden. Bij AH hebben ze er al koffie bij. Nu nog een muziekje.....Draaf ik door? Ik heb soms van die hersenspinsels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik zelf denk is, dat ik niet weet of een winkel daar moeilijk over doet.
En het blad kan je er ook makkelijk afscheuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je helemaal, je gebruikt alleen het witte en licht groene en de rest is afval. Ik irriteer me er ook aan!!! Maar ja neem bv bloemkool daar gebruik je ook het blad niet van. Dus helaas nee, het mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft in hemelsnaam ooit bedacht dat het groen van de prei afval is ???? Okee, dat stukje kun je in tegenstelling tot de stelen niet rauw eten, maar je gaat het toch niet weggooien ? Even koken en jammie jammie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana: lol!
Marleen: ik denk dat dit mensen zijn die ook alleen het hartje van de sla opeten, en de korstjes van de croissants afpulken en zo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Walgelijk gewoon, ECHT walgelijk.
http://www.etenisomopteeten.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinaasappel ter plekke schillen, wegen, opeten, etiketje bij de kassa afrekenen? (Da's wat moeilijker met pakweg aardappels, maar ja...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo: nee hoor, zo'n type ben ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toerist: toch eerst even op die link van Marleen kijken, er is veel meer "goed" aan de prei dan je denkt vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb net wat blad gekookt en gegeten. Het zal best voedzaam zijn, maar lekker is het niet. Dus ik blijf het gewoon in de groene bak gooien. dan is het in ieder geval nog nuttig als compost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan dat zo snel al klaar zijn dan? Lijkt me sterk....Moet toch na het snijden in kleine reepjes (geen heel blad koken natuurlijk, doe je met andijvie of kool ook niet) zeker 30 minuten koken. Lekker sausje er bij - waar je ook nog wel even mee bezig bent, of uit een pakje wil ook prima - maken en dan ook nog opeten ; dat ga je toch niet redden in…....45 minuten. ‘Eetbaar en voedzaam’ voor één van onze favoriete groentes vind ik toch wel erg te weinig eer. Maar je moet dan ook wel een beetje kunnen koken natuurlijk ;-) Is het je trouwens al eens opgevallen dat de voorgesneden prei in die plastic zakken, of de prei in de soep enzo, OOK gewoon groen bevat ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Marleen (alweer).
Je koopt een hele prei. Je haalt de buitenste bladeren eraf (dat zijn dus pakweg 2 bladeren, 1 aan elke kant), die doe je weg. Idem met het allerbovenste, vaak wat verdroogde randje van het blad.
Je snijdt de stengel in en houdt 'm uitgevouwen als een waaier onder de kraan, zand eruit spoelen.
Stompje eraf snijden en wegdoen.
De rest snij je in de lengte door en dan overdwars in stukjes, reepjes, ringetjes, wat je maar wilt. Het buitenste groen is iets taaier dan het lichtere groen, dus snijd je dat iets fijner.
Vervolgens kun je het koken, wokken, bakken, wat je maar wilt. Maar dat heeft wel even tijd nodig - als ik grote aardappels 10 minuten kook zijn ze ook niet lekker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeleken bij al dit prei-prijs-probleem en -tumult kan het €crisisprobleem niet groot zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Giro 555
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het wat te kort gekookt dan (15 min), maar kan me niet voorstellen dat er na 30 minuten ineens smaak inkomt.
ja, in die plastic groentezakjes zit het ook, en die stukjes blijven ook wat smakeloos als je het wokt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hajete: de prei-kriezus! Toerist: als je het niet lekker vindt, moet je het niet kopen, dan is het hele probleem ook gelijk opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind prei wel lekker, alleen de bladeren niet. En prei zonder bladeren is nergens te koop. Gelukkig kan ik wel wortels kopen zonder loof, want dat vind ik ook niet te pruimen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wortelen zonder loof zijn geen wortelen maar waspeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of winterwortels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen dat noemen we in de omgeving van Leiden winterpeen.
Je weet wel voor in de schoen en daarna gesneden in de hutspot.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Hallo, het loof van waspeen eet je toch niet op???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een discussie om een prei....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uiteinden van de prei zijn al afgesneden.
M.u.v. het stukje waar de wortels aanzitten is "het goeie deel" goed eetbaar.
Waar praten we over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, nee ik eet het loof van waspeen niet op. En het loof van prei ook niet. maakt me niet uit hoe gezond het wel niet is. het smaakt gewoon nergens naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over smaak valt niet te twisten.
Jammer voor je konijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=QifjuJNF7Io
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste vit. zitten in het groene deel van de prij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een heus prei-probleem
bijzonder op goeievraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik vind prei wel lekker, alleen de bladeren niet. En prei zonder bladeren is nergens te koop." *kuch*... Prei is een BLADgroente. Prei zonder blad is geen prei.
Nogmaals: als je het niet lekker vindt, waarom koop je het dan? Eleo: dat heet een preibleem...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een preiblemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hippo: nogmaals: ik ben dol op prei, alleen niet het bovenste deel. daarom blijf ik het kopen.
het onderste deel zal dan ook wel officieel blad heten, maar zo ziet het er niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Steenuiltje : waspeen heeft al geen loof meer ; jij bedoelt bospeen. En daarvan is het loof inderdaad niet geschikt voor menselijke consumptie. Net als bijvoorbeeld sinaasappel- en bananenschillen of de uitlopers van aardappelen.
Daarentegen is er ook heel wat ' afval' dat je nog prima kunt eten, zoals de schil van aardappels (die hoeft er eigenlijk niet eens per se af, en tegenwoordig hoef je de aardappels zelfs nauwelijks nog te wassen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schil mijn aardappels al heel lang niet meer: scheelt een hoop werk, en vitamientjes, en vind het eigenlijk veel lekkerder :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je dit ooit probeert, zet het aub op youtube...
ronaldP
12 jaar geleden
Zou hetzelfde zijn als dat je de bruine bonen uit het blik zou halen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik irriteer me er ook aan hoor..ik gebruik alleen het witte en lichtgroene deel, en niet die bladeren. Boeiend wat anderen erover denken. Maar het is wel irritant dat je sowieso met grote bossen door de winkel loopt. Ook met bospeen bijvoorbeeld. Hele plantage in je winkelwagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van pistachenoten? Daar heb je meer schil mee dan noot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hemel wat een preibleem idd (@Eddijst....haha). Wat scheeld die ene gram aan blaadjes die je eraf snijdt? (Ik doe een gok....15 cent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De resten geef ik altijd aan de konijnen of op de compost hoop.

Het beste antwoord

Een winkel/supermarkt heeft de prei ingekocht tegen een kiloprijs met alles erop en eraan
Vervolgens doen ze daar een winstmarge op
Als je vervolgens het groene gedeelte afsnijd voor t wegen pleeg je dus feitelijk diefstal
Je mag dit dus niet doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

nee, je moet de hele prei kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet de bedoeling. Behalve als de prei per stuk is geprijsd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prei is toch altijd per stuk geprijsd? In ieder geval bij mij in de AH.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, gaat meestal per pond/kilo.
het zou ten eerste raar zijn om in de winkel een prei te gaan snijden xD en het is niet de bedoeling je koopt toch ook geen half zakje snoep, en betaald dus ook de helft, omdat je een hele niet opkrijgt? volgens sociale regels hoor je dit niet te doen. maar in het winkel reglement staat hier niks over. maar 't is nog al vreemd en het hoort niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij prei is het zo dat drie kwart ervan alleen maar blad is, dat je toch weg moet gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb eigenlijk nooit meer dan aan beide zijden 2 cm afval van de prei gehad, hoor. Of er moet een bruin blad aan zitten ; kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja idd je kan het blad ook eten! alleen de wortellige onderkant moet er af of ik doe iets goed fout xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de worteltjes met een klein plakje wit aan de onderkant, en de lelijke puntjes /randjes aan de bovenkant (vaak het snijvlak waar een groot deel van het groen al afgesneden IS, het stuk dat vaak echt te beschadigd is om te eten. ). Meer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het groene deel van de prei, kun je, mits onbeschadigd, heel goed eten. Wij verwerken het vaak in roerbakgroente.
Wil je het koken, dan moet het iets langer dan de "gebruikelijke" delen.
Net als broccoli, de stronk is heel goed eetbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de broccoliestronk vind ik dan wel weer lekker. die dikke preibladeren niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik raar vind is dat bij de jumbo alcohol vrij wieckse witte rose in 2 weken tijd 3x de prijs omhoog gesmeten word als t begint te lopen van 2,60 naar 3,60 naar 4,60. Is dat wel sociaal normaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee maar dat is marketing toch niet! xD daarom moet je dat van jou kant maar zo houden xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaraav, ben je verdwaald? Het gaat nu over prei, niet over bier.
Nee, en het is ook niet nodig. In sommige winkels is de prei al afgesneden. Voor de korte prei betaal je meer dan voor de niet-afgesneden versie. Het is dus niet zo dat je teveel betaalt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel daarmee dat je per gewicht meer betaalt voor de korte prei, niet per prei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar Albert Heijn. Daar verkopen ze prei per stengel. Zoek je de mooiste en dikste uit. Want daar betaal je evenveel voor als voor de dunste lelijkste. De reden waarom ze het van gewicht naar stuk veranderd hebben weet ik niet, maar op deze manier krijg je toch goede waar voor je geld!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik weet dat ze bij AH per stuk gaan. Bij de c1000 moeten ze wel afgewogen worden.
En de lange dunne zijn het lekkerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dunne prei heeft een andere smaak dan een dikke. Het is dus net wat je wilt, veel vulling met minder smaak, of minder prei met sterkere smaak. Daarom is per stuk handig, omdat ieder zijn keuze kan maken.
Jij wilt gewoon schone prei. Logischerwijs is schone prei duurder dan vuile prei. Bij een vermelding van de vuilepreiprijs kan je dus geen schone voor dezelfde prijs mee naar huis nemen.
(Ik heb altijd veel moeite met de ei en de ij. Leuke oefening dus! ;))
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Mooi stuk tekst voor het Nationale Dictee!
Ivana
12 jaar geleden
@Amadea, en dan ben ik er niet eens zeker van of het woord "vuilepreiprijs" één woord is, of twee. Ik denk één. Gelukkig heb ik een dochter die gek is op het groene boekje met de juiste Nederlandse schrijfwijze. Ze zal straks wel weer een mailtje sturen met correctie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een samengesteld woord dat bestaat uit 3 delen wordt aan elkaar geschreven. Vuilepreiprijs is dus goed, hulde!
Ivana
12 jaar geleden
Gelukkig! Scheelt weer een reprimande. Bedankt in ieder geval, want het is een zeer serieuze zaak! ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker!
Nee je koopt het product (als het in goede staat verkeert) zoals het wordt aangeboden, dat lijkt me vrij logisch.
Ik neem aan dat je bedoelt dat het groene blad wat dor, verlept er uit ziet. Dan pak je gewoon een prei die er beter uitziet.

Als het blad van de prei verder helemaal verlept zou zijn en er geen andere liggen dan mag je lijkt me het verlepte er wel aftrekken (niet snijden), want dan voldoet het product niet aan de kwaliteit die je van een goed product mag verwachten.

Maar als de prei omdat hij wat verlept is afgeprijsd zou zijn dan geldt het weer niet.

Maar wat bedoel je met het goeie deel, want ook het groene blad is lekker, ik vind juist de combinatie van het groene met het witte deel een apartere lekkerder smaak geven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het goeie deel is het witte en lichtgroene deel. Het donkergroene blad is om weg te gooien. Maakt mij niet uit of dat er verlept uitziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kromme tenen krijg ik altijd als ik voorbeelden van dat soort voedselverspilling zie.
En je hebt helemaal gelijk, Ceeve ; complete prei is zeker smaakvoller dan kale blote prei.
Ceeve
12 jaar geleden
Dat zal de jeugd wel zijn die niet echt meer weet hoe je met voedsel om moet gaan. Bijv. een appel waar een plekje op zit die gooien ze ook weg i.p.v. dat plekje weg te snijden.
Ceeve
12 jaar geleden
In het profiel zie ik toch niet echt jeugd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toerist, De groene delen kun je heel goed eten, mits ze onbeschadigd en niet verlept zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij eten altijd de groene delen. Die vind ik zelfs lekkerder dan de witte (die ik ook wel eet).
Nee, dat mag niet. Lijkt me wel gezellig met alle andere boodschaphalers gezamenlijk de sinaasappels en bananen schillen, en de tuinboontjes doppen voor je ze op de weegschaal legt
anneliez
12 jaar geleden
noki
12 jaar geleden
LOL!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de aardappelen appels schillen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LEUK!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de pitten uit de kersen en perzikken!
Nee. De kiloprijs voor de prei wordt vastgesteld op basis van het hele artikel zoals het in de schappen ligt. Bovendien hoeft er van prei aan beide zijden maar een klein kontje/stukje af (het groen kun je uitstekend eten !) , dus veel zoden zet het ook niet aan de dijk.

En voor je over dit onderwerp meer vragen gaat stellen :
Nee, je mag ook niet de bananen schillen, de appels van klokhuis ontdoen, de aardappels pellen, de meloen schillen en uithollen, en alle andere denkbare groente en fruit reeds in de winkel van het vele evidente afval ontdoen. Terwijl bij die artikelen de prijswinst nog veel hoger zou zijn. Dikke kans echter dat je daar niet over zou piekeren. Asperges vast schillen; dát scheelt een slok op een borrel !

Dat de prei je zo´n ´pijn´ doet, (terwijl het niet echt een dure groente is) komt vermoedelijk doordat je, zoals helaas zoveel mensen, veel te veel groen van de prei zit als afval, terwijl het volwaardige, smakelijke, uitstekende prei is. Gewoon in ringetjes/reepjes snijden en koken . Je kunt zelfs de ene dag de preistelen gebruiken voor bijvoorbeeld een deftige ovenschotel, en de volgende dag van het gesnipperde -grotendeels- groen uitstekend nog gekookte prei al dan niet met een papje eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, ik heb net wat preiblad gekookt en gegeten, maar ik vind het geen succes. Het zal dan wel eetbaar en voedzaam zijn, maar het is gewoon niet zo lekker.
Dus bij mij gaat het de groene bak in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan dat zo snel al klaar zijn dan? Lijkt me sterk. Moet toch na het snijden in kleine reepjes (geen heel blad koken natuurlijk, doe je met andijvie of kool ook niet) zeker 30 minuten koken. Lekker sausje er bij - waar je ook nog wel even mee bezig bent, of uit een pakje wil ook prima - maken en dan ook nog opeten ; dat ga je toch niet redden in.......45 minuten. 'Eetbaar en voedzaam' voor één van onze favoriete groentes vind ik toch wel erg te weinig eer. Maar je moet dan ook wel een beetje kunnen koken natuurlijk ;-)
Ceeve
12 jaar geleden
Toerist toch, net wat ik zei niet weten hoe met voedsel om te gaan.
Misschien eens een goed kookboek aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een paar reepjes afgeknipt en die een kwartiertje laten koken. 30 minuten vind ik trouwens wel heel erg lang. Dat vind ik dan weer een verspilling van gas.
Koken duurt bij mij nooit meer dan een kwartiertje. En de rest ,zoals paprika,champignons gehakt enzo ..doe ik in de wok.
Aan sauzen doe ik niet, ook niet uit een potje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus Marleen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja; wie zich niet aan het recept houd moet ook niet klagen dat het eten niet lekker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aardappels kunnen veel sneller gaar zijn als je ze kleiner maakt, en voor pasta gebruik ik alleen zo'n klein blikje tomatenpuree en wat kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zelfs nog vlugger. Stamppot met rauwe andijvie... Gebruik instant puree (just add water) en de meeste tijd ben je kwijt met het koken van water. Zelfs de spekjes zijn eerder gaar. Of groente stomen... gaat prima in een magnetron dan wat insta puree erbij, biefstukje bakken in de tussentijd (rest water gebruiken voor een groente sausje) en weer een 10 min maaltijd. Niet alle studentenmaaltijden bestaan uit macaroni :p Het hangt er maar af van hoeveel tijd je hebt en wil besteden.
Wat tijd nemen voor het bereiden betekend doorgaans in mijn ervaring wel een lekkerder maaltijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Koken duurt bij mij nooit meer dan een kwartiertje..."
Zucht ; wat een armoe en een kant- en klaar-gebeuren. Ieder zijn meug, zullen we maar zeggen.
De lekkerste gerechten duren vaak nu eenmaal het langst, en ik moet er niet aan denken nooit meer een groot stuk gebraad, een heerlijke ovenschotel, hachee, lasagna en weet ik wat allemaal niet meer dat je nu eenmaal in een kwartiertje niet op tafel krijgt. Dat houdt wel op bij ; pakje open knippen en effe in de ping' of voorgesneden groente en snelklaarvlees in de wok. Ik was vroeger ook een snel-klaar-kok, en ben langzaam via 'beetje van mezelf ,beetje van Maggi' doogeëvolueerd naar ´bijna alles vers´. Iets meer werk, dat wel, maar stukken goedkoper en lekkerder. Maar er zijn nog steeds een heleboel snelklaarmaaltijden bij hoor, alleen komen ze niet (meer) uit een pakje. Een vriendin van me is onlangs gescheiden en moest ineens van 30 euro in de week rondkomen met 3 personen (tijdelijk, gelukkig).. Die had nog NOOIT zelf een aardappel geschild of een krop sla gesneden of vlees in blokjes gesneden. Nu moest ze wel. Ze moest uiteindelijk wel toegeven dat het eten nu leuker EN lekkerder was ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou,ja ik bedoel eigenlijk er staat niet langer dan een kwartier water te koken. En alles in de wok is na een kwartier ook wel klaar. Ik ben wel eerst een hele tijd bezig om alles klein te snijden.
Gisteren heb ik bv pasta gegeten, en daar ging in: spirelli, sperzieboontjes, gehakt, champignons, uien, knoflook, broccoli, prei,(alleen het lekkere stuk) courgette, komkommer, winterpeen,witlof, paprika, cherrytomaatjes, tomatenpuree, zout, vierseizoenenpeper, chilipoeder, en zwitserse kaas. En het was echt superlekker. Een enkele keer maak ik wel eens een quiche lorraine en dat duurt een stuk langer, maar eet ik wel 2 dagen van dan.
Ik koop bijna nooit kant en klaar dingen. Een enkele keer een opwarmpizza maar verder niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen+ Ik ben overtuigd!!!
Kristal
12 jaar geleden
dikke plus 1 Marleen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ja, ook Marleen dikke teen(tje knoflook)!
Rieneke1
12 jaar geleden
het groen is idd prima te gebruiken, maar gekookte prei?
gebakken is toch veel lekkerder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och gekookt, met een papje, bij de ouderwetse Hollandse maaltijd met gekookte aardappels en een lekker lappie vlees met jus - niet te versmaden hoor !
Mee roerbakken kan ook natuurlijk, maar dan gebruik ik eerlijk gezegd meestal lente-uitjes. Soms maak ik prei in de oven ; alleen de stevige delen (stelen, ovenschaalbreed) steel voorbakken in olijfolie met wat citroensap, zout en peper. Dan in rauwe ham wikkelen en in de oven. Wel lang genoeg, want anders zijn ook stelen buitengewoon oneetbaar vezelig. Nog lekkerder met kaassaus (ala witlof), maar dan wel wat minder mager natuurlijk. En ja ,de rest van de preien gaan dan dus de volgende dag in de kookpan. Overigens kan ik hier al tijden bijna alleen maar 'afgeknipte' prei kopen, zoals ook bij de AH. Dus het groen wat er aan zit, is sowieso alleen maar mals, eetbaar groen. Een volle prei snij ik op tot het blad lelijk wordt, dus iets meer dan de helft van het groen.
Nee. Bovendien zou het weinig schelen: misschien een buitenblad, en de bodem. De rest is prima eetbaar.
Als je echt de illusie hebt dat je teveel betaalt voor een hele ongesneden prei, koop dan van die zakjes voorgesneden prei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit mag niet. Het zou ook raar zijn wanneer ik de stronk van een broccoli er eerst af snij voordat ik deze weeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk mag je prei niet afsnijden,maar eerlijk gezegd is het wel logisch om het stuk dat je niet gebruikt ook niet te betalen want je betaald wel per gewicht.
Van de andere kant is alles van de prei een goed deel want ook de groene bladen kun je gebruiken,het is blad maar prima te gebruiken om te wokken of om soep van te maken,waarom zou je het dan afsnijden, eet er lekker van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet. De prei is op dat moment nog niet van jouw, maar is eigendom van de winkel. Je vernielt dus andermans eigendom. En dat mag toch echt niet.
Pas als je er voor betaald hebt is de prei van jouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat mag helaas niet.
als je alleen het goede deel wilt, kun je beter diepvries prei kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag alleen de lelijke bruine blad aan de buitenkant eraf halen .
tenminste heb ik wel eens gedaan ;))

als je een jeans koopt die te lang is ,knip je die toch ook niet af , k zie het even voor me .lol
kon het niet laten ))))

(zal wel verwijderd worden door mod .)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriend van mij heeft laatst bij de supermarkt waar hij werkt een halve spitskool verkocht aan een mevrouw met toestemming van zijn leidinggevende. Blijkbaar zijn er filialen waar het personeel hier niet moeilijk over doet bij deze winkelketen. Je zou het kunnen vragen, deze mevrouw heeft ook een halve spitskool meegekregen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Die mevrouw heeft de kool overigens niet zelf doormidden mogen snijden, dat deed het personeel voor haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je ervan om de prei al gesneden te kopen? Ligt vaak in de koeling bij de groenteafdeling? Die zijn vaak al gewassen ook.