Wat zijn voorbeelden van typische Nederlandse gerechten en dergelijke?

Ik kom er zojuist achter dat vla iets typisch Nederlands is...en vroeg mij of er nog meer van zo'n voorbeelden zijn =P vast wel..dus vandaar mijn vraag haha :D Iemand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mc donald's ''American'' fritessaus is dus ook niet zo heel Amerikaans, huh =P

Het beste antwoord

Hutspot, boerenkool, hete bliksem, snert als maaltijden.

Oliebollen, appelflappen, Deventer Koek, Bossche bollen.

Drop, Zeeuwse babbelaars, Haagse Hopjes.

Pindakaas,
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wat dacht je van erwtensoep met worst?

Toegevoegd na 2 minuten:
Vlaai, hoewel dit eigenlijk alleen maar in Limburg voorkomt, maar evengoed is het wel Nederlands.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maatjesharing. Buitenlanders kijken raar op als ze iemand hier een vis zien eten, gepakt bij de staart en dan je hoofd achteroverbuiten en hap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pindakaas, stroopwafels, drop, boerenkool met worst, erwtensoep, kroketten, speculaas, pepernoten, hagelslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peanutbutter is niet Nederlands ook niet van oorsprong. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pindakaas
Drop,kroketten,frikandellen,bitterballen,stroopwafels,Zeeuwse babbelaars,hopjes,perendrups.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pannenkoeken, poffertjes en oliebollen en pindakaas zijn echt Nederlands. Typische winterlekkernijen zijn speculaas, marsepein en krentenbrood met spijs. Typisch Nederlands snoepgoed: drop, spekken, kaneelstokken en suikerspinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah, spekjes en suikerspinnen ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pannenkoeken is wel het meest internationale gerecht wat er bestaat als je het mij vraagt. Misschien in lichtelijk andere vorm maar een crepe, blini of palatschinke is in mijn ogen gewoon een ander woord voor de zelfde meelkoek.
Pindakaas is helemaal niet Nederlands. Suikerspin zie ik als iets typisch Amerikaans wat hier naar toe is over komen waaien.
Er zijn niet alleen veel Nederlandse gerechten maar ook typische Nederlandse dranken.Voorbeelden met bereidingswijze zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet zeker maar krentebollen.
zeeuwse bolussen
hutspot , boerekool, zuurkool.
Tilburgs toepertoetje haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hollandse Nieuwe is absoluut typisch Nederlands. Buiten Nederland wordt die nagenoeg alleen door Japanners gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor zoute drop, die elders sporadisch wel voorkomt maar buiten Nederland wordt vooral zoete drop gewaardeerd.

Het lijstje op Wikipedia is aardig maar veel genoemde eetwaren zijn echt niet exclusief Nederlands. Verreweg de meeste gerechten die we typisch Nederlands vinden komen in andere landen ook voor, al dan niet in varianten. Dat geldt zeker voor erwtensoep, oliebollen en vla. De laatste was oorspronkelijk een gerecht van geklopte eieren met suiker, vanille en een verdikkingsmiddel zoals slagroom of verse kaas. Eggnog is een vlavariant met cognac, rum of whiskey. Oliebollen zijn hoogstwaarschijnlijk lang geleden ergens in het Midden-Oosten uitgevonden. Ook nu worden daar nog veel broodachtige spijzen in olie gebakken of gefrituurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hagelslag toch ook?