Hoe lang kan je vers fruit bewaren in de koelkast zodat er toch nog genoeg vitamines in zitten wanneer je ze eet?

Ik haal voor de hele week fruit en bewaar dit in de koelkast. Zeker in de zomer vanwege de fruitvliegjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het meeste fruit zijn warmteminners. Ik bewaar ze gewoon in de fruitschaal en eet dat het rijpst is. Beschadigd fruit eet je natuurlijk het eerst.

Verder is er een bewaar advies lijst per soort, zie link, eindje doorscrollen.
Daar staan ook goede en slechte combinaties op waardoor ftuit langer houdbaar is of juist niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.....vooral voor de link!!

Andere antwoorden (1)

Allereerst is het belangrijk om fruit bij de goede temperatuur cq. omstandigheid te bewaren om optimaal van alle waardevolle bestanddelen te profiteren.
Dus, niet alle fruitsoorten kunnen in de koelkast bewaard worden als je tenminste ervan wilt profiteren.
Ook kan je niet alle fruitsoorten zomaar bij elkaar in de fruitschaal leggen vanwege de 'gassen' (ethyleen)die sommige soorten afgeven en fruit in de nabijheid te snel laat rijpen en daardoor ook bederven. (daarom ook niet bij tomaten leggen)
Wat wel in de koelkast kan;
klein fruit zoals aardbeien, bessen, frambozen,
appelen en peren,maar deze twee mogen weer niet samen bij elkaar, wel apart van elkaar bewaren dus.
Wat niet in de koelkast kan;
bananen (kamertemp.)
kiwi's, citrus- en exotisch fruit moet je of in de kelder of andere koele plek of bij kamertemperatuur bewaren.

Hoe lang je ze bewaart is afhankelijk van de soort en hoe verser je ze gebruikt, hoe beter natuurlijk. Het kleine, meestal zachte fruit, moet het snelste weg en het harde fruit kan wat langer blijven liggen. Hoe langer je ze bewaart, hoe meer vitamines verdwijnen.
amc