Eten Italianen in hun thuisland, elke dag tomaten?

Of is dat een cliché?

Vraag me ook af of Italianen, over het algemeen, vetter eten dan Nederlanders.

Dan heb ik het over het eten thuis, en niet over het eten van junk food, in een snackbar, wat Italianen net als Nederlanders vast ook wel eens doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Italianen eten ook fastfood, maar over het algemeen eten ze gezonder dan wij Nederlanders. Wij eten veel meer stukken vlees, veel meer 'gebakken' aardappelen, of gefrituurd. Italianen eten bijvoorbeeld geen sauzen bij de pasta, of in veel mindere vorm. Vaak is een beetje olijfolie, knoflook en wat kruiden het enige wat ze met pasta eten. Of het al met al gezonder is weet ik niet, maar het is in ieder geval minder calorierijk dan wat wij dagelijks naar binnen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Het beste antwoord

Bij een klassieke Italiaanse maaltijd wordt pasta, risotto of soep als voorgerecht gegeten. Die worden lang niet altijd met tomaten bereid, evenals de hoofdgerechten, die uit vlees of vis met groente, salade en aardappelen bestaat.

In heel Italië wordt olijfolie gebruikt maar in de klassieke keuken werd, net zo goed als in de Franse, gebruik gemaakt van o.a. reuzel en boter om mee te bakken en te braden. 'Werd', want de vetfobie is ook Italië niet bespaard gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het eten is in Italie een cultuur. Italianen praten er veel over, en als het lunchtijd is, vliegen ze naar huis. Er wordt veel aandacht besteed dus aan het eten. Elke dag vers. Of er dagelijks tomaten gebruikt wordt lijkt me niet. De Italiaanse keuken is heel divers. Het is niet vetter dan in Nederland. Italianen eten heel anders, doen er langer over, en bereiden alles vers. Dit betekend ook dat je slanker blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me inderdaad een typisch geval van een cliché. Jij eet, als rasechte Nederlander zijnde, toch ook niet elke dag gekookte aardappels en bloemkool met een papje? Hoewel er in de Italiaanse keuken inderdaad veel tomaten gebruikt worden, zijn er ook genoeg variaties (op pastasauzen) denkbaar zonder tomaat. Van bijvoorbeeld fond of bouillon, wat room en verschillende soorten kaas of paddenstoelen kunnen ze, weet ik uit ervaring, ook heerlijke sauzen maken. Dit mag dan wel vet lijken, maar als je bedenkt dat zij veel olijfolie gebruiken en wij het liefst margarine of boter en vette jus, valt het met de ongezonde vetten ook nog wel mee....