Wat is de beste lunch?

Veelal worden in verschillende culturen hele andere dingen voor de lunch gegeten (zie bijvoorbeeld al het verschil tussen Frankrijk en Nederland). Waarom verschillen lunches zo veel van elkaar, waarom blijven ze of veranderen ze, en welke lunch heeft de meeste voordelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De lunches in diverse culturen verschillen omdat ook de leefgewoonten verschillen. In landen waar een siësta gehouden wordt, is er tussen de middag tijd om een warme maaltijd te eten. Na deze iets zwaardere maaltijd wordt er op het heetst van de dag rustig aan gedaan. 's Avonds laat neemt met nog een keer een maaltijd. Omdat men 's middags rust, is men 's avonds langer actief.
In Nederland werd (wordt soms nog) tussen de middag de hoofdmaaltijd gegeten. De huisvrouw was hele dagen thuis en de man had nog zwaar werk te verzetten. Een stevige maaltijd midden op de dag was wel prettig. Maar nu de vrouw ook steeds meer buitenshuis werkt, kinderen vaak overblijven is een broodmaaltijd tussen de middag logisch en wordt steeds gebruikelijker.

Wat de beste lunch is, verschilt van persoon tot persoon. Voor mensen die een zittend beroep hebben of mensen met overgewicht, is een ander soort lunch "de beste lunch" dan voor mensen die zwaar lichamelijk werk doen en nog een flink aantal uren op deze lunch moeten werken.

De "beste lunch" is dus maatwerk, maar voor de rest maakt dat niet veel uit. Wat voor de één een voordeel is (bijv. een warme hap tussen de middag), is voor een ander niet haalbaar.
Wat wel belangrijk is dat je zorgt dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Het moment waarop je warm eten of fruit eet, is minder belangrijk. Iedereen kan de lunch naar zijn/haar behoeften en tijd aanpassen.

De lunch zal van tijd tot tijd best kleine veranderingen ondergaan. Wie had er tenslotte tien jaar geleden gedacht dat we nu soms i.p.v onze boterham met kaas een broodje brie of een wrap met zalmsalade mee zouden nemen naar ons werk? Maar wat die veranderingen zullen zijn, is nog niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat iedereen eet hangt af van de cultuur van het land en de situatie.
Ik vind zelf het makkelijkst: Een broodje met beleg.
Maar als ik ergens ben, bijvoorbeeld een pretpark, vind ik het makkelijk om een bord patat met iets te eten. Omdat je dan s'avonds als je thuis komt niet meer hoeft te koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesprken is dat 1 of meerdere sneetjes brood,maar vandaag heb ik geluncht met visbami,ook erg lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'visbami' ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halen we bij onze visboer (logisch toch).Is normale (gekookte) bami met stukjes zalm,kleine garnalen en andere stukjes vis! Wij vinden het erg smakelijk!
In Bv Frankrijk en Italie is de lunch heel erg belangrijk. In Italie vliegen ze tussen de middag naar huis om te gaan eten en doen dat dan ook zeer uitgebreid. Net als alle andere eetmomenten is het belangrijk dat een lunch gezonde voedingsstoffen moeten bevatten. Maar wat ook belangrijk is, is dat je er de tijd voor neemt. Zo kom je tot rust en word je minder snel dik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om gevarieerd te eten. Er is dus niet 1 ding dat het beste is. Elke dag een broodjes kaas met mosterd en komkommer is niet gezond. Terwijl zo'n broodje wel gezond is. Een salade kan ook erg lekker en verfrissend zijn voor de lunch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als voor elke andere maaltijd geld ook voor de lunch : hij moet veelzijdig zijn, liefst uit alle voedselgroepen iets bevatten en qua calorieën passen bij je activiteiten.

Dat kan twee bruine boterhammen met kaas en ham zijn en een blaadje sla of een glaasje sinaasappelsap, maar ook een uitgebreide lichte warme maaltijd.

In Nederland aten we vroeger tussen de middag warm en 's avonds weer een broodmaaltijd (zoals sommige oudere mensen nog steeds of in elk geval no steeds in het weekend doen). Dat had natuurlijk te maken met het harde werk, en dat er na het avondeten niet meer zo veel gepresteerd hoefde te worden.

Met de totaal veranderde arbeidsmarkt (en tijden) is tussen de middag warm eten eigenlijk helemaal uitgeburgerd geraakt, eten mensen vaak te weinig en beginnen ze ver voor vieren alweer te snaaien. Iets warms bij de lunch, zeker als je fysiek werk doet, is dus helemaal niet zo'n slecht plan.

Het laatste restje van dit oude eetpatroon zien we nog terug op basisscholen, waar kinderen tussen de middag standaard nog naar huis moeten of in dat ene uurtje (inclusief lopen/fietsen) effe snel snel een broodje naar binnen te werken voor de middag weer begint. In de rest van de wereld is op school eten (waardoor je er beter de tijd voor hebt, en in vele landen zelfs warm eten) heel normaal. Omdat de kwaliteit van dat eten echter tegenwoordig zo beroerd en onverantwoord is, is de Nederlandse situatie voorlopig toch nog de meest wenselijke. Vooral als dat brood op school mag worden opgegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind je het erg als ik opmerk dat ik dit een beetje een onzin vraagje vindt?
Je zal toch zelf ook wel begrijpen dat iedere cultuur z'n eigen dingetjes heeft, ook op culinair gebied.
Tja, en bij de ene cultuur is het toevallig wat gezonder dan bij de andere:
Dat een hamburger tussen de middag minder gezond is dan twee bruine boterhammen met kaas raadt je de koekoek.
In oosterse landen overigens wordt de hele dag door gegeten, maar dan wel kleine en gezonde porties.
En zo is het overal weer anders.
Kom op, kijk wat verder dan je neus lang is en je weet zelf het antwoord al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lunch verschilt per cultuur, omdat ook het ontbijt verschilt en bv het tijdstip van het avondeten.

Als je weinig ontbijt en laat het diner krijgt, dan ligt een uitgebreide lunch voor de hand.