Bij het malen van je eigen koffiebonen, wat is het verschil in smaak bij een grove of fijne maling?

Kun je zeg maar ook de bonen te fijn malen, of maakt dat niet uit?

Toegevoegd na 11 minuten:
De gemalen koffie gaat daarna in een "ouderwets" koffie automaal met filter, dus niet in een espresso automaat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Fijne maling is nodig in een espresso-apparaat omdat het water de koffie heel snel passeert en er in die korte tijd toch zo veel mogelijk smaak moet worden opgenomen.
In apparaten waarin het contact langer duurt kan de maling grover zijn.
De tijd dat de koffie in contact staat met het water bepaalt vooral hoeveel cafeïne er wordt opgenomen, voor de smaak verandert er niet zoveel zolang de temperatuur niet te hoog is.
Te fijne maling kan wel maken dat het filter dichtslibt.