Waarom is paardenvlees relatief goedkoop vergeleken met rundvlees?

Een paard wordt over het algemeen toch gezien als een edel dier met zijn mond en benen.
Ik heb vorige week 4 paardenbiefstukjes gekocht voor €3,50.

Vrij goedkoop eigenlijk. Er is toch geen bio-industrie voor paarden zoals deze er voor varkens is?

Ik kan me ook geen enorme paardenfokkerijen in Nederland voor de geest halen.

Je zou dus verwachten dat een paardenbiefstuk iets exclusiefs zou zijn, maar niet dat het in iedere frikandel of kroket zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe simpel kan het zijn hè! Hahaha, gek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft jezelf al antwoord Leftoverture....paarden worden in Nederland niet gefokt voor comsumptie, en er is inderdaad (gelukkig) geen bio industrie voor. De paarden die we eten, zijn oud en komen uit pensionnen e.d. Vaak niet eens uit nederland, maar bijvoorbeeld uit polen. Daar laten ze de arme beesten voor een kar lopen tot ze totaal op zijn, en dan mogen ze naar het slachthuis, zodat wij ze lekker op kunnen peuzelen... :-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, mezelf antwoord geven, ik giste maar wat en onderstaande meningen wijken hier ook van af. Dus een eenduidig antwoord is nog niet gegeven.

Antwoorden (6)

De paarden zijn volgens mij vooral oude, zieke dieren die de slachterij dus goedkoop in kan kopen en dus goedkoop verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zieke dieren worden gelukkig niet voor ons voedsel gebruikt. Het zijn vooral de 'hengstenveulens' die voor de slacht worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom is het zo'n lekker vlees!
Paardenvlees in Nederland komt voornamelijk uit de Verenigde Staten en Mexico, waar ze aan de lopende band worden geslacht. Deze massaproductie drukt te prijs. Bovendien is paardenvlees niet erg populair en dus goedkoop. In veel frikandellen of kroketten wordt tegenwoordig overigens geen paardenvlees meer verwerkt (zie een aflevering van de Keuringsdienst van Waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paardenvlees is er in aanbod genoeg maar de vraag valt tegen dus je krijgt een lage prijs.
12 jaar geleden
Een paard is een edel dier, althans we noemen ze zo omdat we zoveel profijt van het paard hebben kunnen trekken. Nu het paard voor ons niet meer van levensbelang is geeft het paard zelfs zijn vlees weg voor weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit gewoonweg niet in onze cultuur. En daarbij komt dat paardenvlees te mager is.
100 jaar geleden wilden we graag goed vet vlees, en dat is dat van een paard absoluut niet.
Paardenbief of (nog lekkerder) dat van een veulen is erg lekker, maar de rest van het vlees is zo ontzettend droog dat je je er bijna in verslikt! Maak maar eens een paardenstoofpotje (zoals je hachee zou maken).. De smaak is goed, maar je blijft maar kauwen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat niet iedereen het wil eten. Als de slagers het duurder zouden maken, kocht wellicht bijna niemand het meer. Daar komt nog bij dat paardenvlees een aparte smaak heeft, die veel mensen niet lusten.
In de Verenigde Staten is consumptie van paardenvlees verboden. Er is zelfs een wet in de maak om paardenslacht te verbieden. Maar in België en Nederland is paardenvlees gewoon te koop. Het is goedkoop, mager en gezond, maar de weerzin blijft bij vele mensen. Ze gruwen van het idee een nobel dier als een paard op te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had enigszins het vermoeden natuurlijk dat mensen het een nobel/edel dier vinden en daarom niet eten, maar dit vind ik juist hypocriet. In mijn optiek heeft een koe evenveel rechten als een paard, persoonlijk vind ik koeien nog leuker dan paarden. Maar dit zal de reden wel zijn. Ik ben in ieder geval van mening dat àls je vlees eet dat je ook alle vleessoorten zou moeten kunnen eten. Maar ja, ik ben ook maar een mens en eet dan weer geen hondenvlees...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie mensen met een lief konijntje als huisdier ook geen konijn in de pot eten. We zitten in dit land en in deze tijd (zonder oorlog) in een luxepositie. We kunnen het vlees uitkiezen wat we willen eten. En daarom kunnen mensen veel vlees, waaronder ook paardenvlees, weigeren te eten uit nobel streven of uit emotionele redenen.