Als je wilt stoppen met het eten van suiker, kun je dat nog wel de zoetstoffen van de natuurvoedingswinkel eten? (zie uitleg)

Ik wil (tijdelijk) stoppen met het eten van suiker. Gewoon om te ervaren hoe dat is, eet nu te veel suiker ook vaak.

Ik weet wel dat er snel een addertje onder het gras zit, dat je geen koekjes, snoep en taart meer kan eten begrijpt natuurlijk iedereen. Maar ook in veel sauzen en zelfs pizza of soep zit suiker. Ben vandaag in de natuurvoedingswinkel geweest en daar zijn natuurlijk ook veel koekjes en andere zoete dingen te koop.

Die dingen worden vaak gezoet met bijvoorbeeld mais(mout)stroop, rijststroop, tarwestroop of speltstroop.

Mijn vraag is nu, als je echt wilt stoppen met het eten van suiker, kun je dan wel of niet producten eten die gezoet zijn met die stropen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Deze natuurlijke zoetmiddelen zijn een hoop gezonder dan de gewone suiker. Aangezien ze niet geraffineerd zijn roven ze geen mineralen uit je lichaam.
Sommige van deze stropen kunnen (naargelang hoe ze gecombineerd worden) zelfs gebruikt worden door mensen met diabetes. Daarboven komt nog dat dit, op stevia na, de natuurlijkste suikers zijn die je zal vinden.
Als je echt verslaafd bent aan zoet, kan je misschien best even alle zoetigheid achterwege laten, maar als je gewoon minder suiker wil eten, werkt deze methode heel goed.
Ook zitten er in de producten uit de natuurwinkel veel minder andere schadelijke stoffen. Behandelde vetten, bewaarmiddelen en dergelijke.
Maar ook hier ga je elk potje moeten vastnemen en lezen. Ze gebruiken veel minder en veel minder vaak suiker (en dan normaal nog rietsuiker), maar het zit in veel producten nog wel in.
Door in de natuurwinkel te gaan winkelen en je voedingspatroon om te gooien (want dat gebeurt na een tijdje sowieso, al is het onbewust) maak je een sprong in de gezonde richting.

De toegevoede bron is een website van mensen die een suikervrij leven zijn begonnen en zich hier zo goed bij voelen dat ze het willen delen. Je vindt hier tips, recepten en nog meer op om je te helpen. Zij zien gebruiken deze natuurlijke suikers wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, waarschijnlijk wel.. Cola Light zit namelijk ook niet echt suiker in, maar wel aspartaam. Dat is een zoetstof. Diabetici (die ook geen suiker mogen) drinken dat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk zijn het allemaal dezelfde suikers in fruit. Suiker zoals jij ze kent komt uit de suikerbiet en wordt ook via een soort stroop gekristaliseerd tot het bekende suikerpoeder. Wel is aspartaam een alternatieve zoetstof, maar hierover wordt beweerd dat het niet zo gezond is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, aspartaam daar begin ik liever niet aan.
Ik raad je stevia aan. Stevia is een suikervervanger dat binnenkort in europa zijn intrede gaat doen. Suiker zal hierdoor tot het verleden horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stevia ken ik inderdaad al en daar ben ik groot voorstander van. Ik was het alleen even vergeten, haha
Is het inmiddels gelegaliseerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spijtig genoeg nog niet. De Europese Unie is van mening dat er nog meer onderzoek moet verricht worden naar de neveneffecten van stevia. Het punt is... er zijn gewoon geen neveneffecten! Maar geen zorg, Coca Cola is er al mee bezig dus het zal ook hier gauw doorbreken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super zeg, dat coca cola daarmee bezig is! Weg met de aspartaam. (Oh nee, neotaam heet het geloof ik nu) Ik vermoed ook dat de suikerlobby wel een dikke vinger in de pap heeft bij het wel of niet legaliseren van stevia... Die hebben een groot probleem dat namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, idd. Suikerbieten worden vooral geteeld in de gematigde klimaatzone. Het wereldareaal bedroeg in 2004, 7 miljoen hectare met een opbrengst van 249 miljoen ton bieten. Stel je voor dat ze geen inkomsten meer hebben. ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, dat is veel!
Ik ben benieuwd welke landen nou het meeste suiker exporteren.
Wel weet ik in ieder geval dat Cuba er niet blij mee zal zijn, die exporteren namelijk niet zo heel veel, maar wel veel suiker. (En dat terwijl het klimaat daar toch echt niet gematigd is...)
Toen ik daar op vakantie was, zag ik zelfs het 'ministerio del azucar' (ministerie van suiker) daar, dat laat wel zien hoe belangrijk het voor hen is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, inderdaad ^^
Het lijkt mij dat je dan nog steeds "verslaafd" blijft aan zoetigheid. Het is vrij eenvoudig om dat te ontwennen. Na twee weken lust je gewoon geen suiker meer in je koffie en/of thee. Alleen bij producten die door de fabrikant al gezoet zijn is het lastig. Het zit zelfs in sommige soorten brood... Probeer zoveel mogelijk zelf je eten te bereiden. Alles waarbij een fabrikant bepaald heeft hoe zoet het is kan je beter laten staan. Zelfgemaakte soep en saus is veel lekkerder en gezonder!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suiker in mijn thee heb ik nooit gedaan, dat scheelt al.
Frisdrank drinken heb ik ook nooit gedaan.
Pakjes bij het koken gebruik ik ook praktisch nooit.
Dat scheelt al.
De boosdoener bij mij zit hem echt in de koekjes, chocolade en ijs. Het is denk ik wel waar wat je zegt, je blijft verslaafd aan zoetigheid. Dus (voorlopig) maar even helemaal geen koekjes meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Het maakt overigens wel verschil hoor, biologische koekjes met rijststroop zijn véél minder zoet dan reguliere koekjes, en houden je suikerverslaving veel minder in stand. Maar inderdaad, nog wel een beetje.
Belangrijk is dat je ondervind dat hetgene door de mens is bewerkt, dus snoep sauzen.... noem maar op eigenlijk niet gezond is. (eigenlijk weten we dit best wel maar geven dit als persoon niet toe, omdat het zo lekker is. ) Er is dan nog een groot verschil tussen (goede) en minder goede suikers. Als je suiker wil innemen neem dan een stuk fruit. Dit zal wennen de eerste weken maar je zal e stukken beter voelen. Ik heb dit zelf ook gedaan en ben er veel beter uit gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent goed bezig. In heel veel fabrieksvoedsel zit suiker en meestal niet zo weinig ook. In sauzen, salades en in veel vleeswaren zit een niet te onderschatten hoeveelheid suiker.

Met voedingsmiddelen uit de natuurvoedingswinkel kun je een nagenoeg net zo ongezond voedingspatroon volgen als met voedsel uit de buurtsuper, in ieder geval qua calorieën. Het verschil is dat de gebruikte zoetmiddelen over het algemeen niet of minder geraffineerd zijn, waardoor de kans groter is dat je de benodigde mineralen om dat zoet te verwerken binnenkrijgt. Chroom en zink zijn belangrijke voorbeelden. De Amerikaanse tandarts Weston A. Price constateerde al in de dertiger jaren dat geraffineerde suiker veel slechter is voor het gebit dan de rietsuikerstengels waar kinderen uit o.a. Cuba op kauwden.

Als stelregel kun je het beste hanteren om jezelf aan minder zoet eten te wennen. Af en toe een klein beetje calorierijk zoet is geen probleem maar het is zeker geen slecht idee om te kijken waar je suiker kunt vervangen door stevia, natuurlijk en calorieloos zoet uit een plantje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de natuurwinkel kunnen ook gewoon producten zijn met suiker. Let daar ook gewoon op, en die stropen die je noemt zijn geeen gewone suiker die kan je gewoon eten! En bv in chips zit zelfs suiker maar dat is zo weinig dat dat eigenlijk gewoon niet uitmaakt als je dat binnen krijgt. Datzelfde geldt voor sauzen e.d. Misschien zit er in sommige sauzen we'll veel suiker dat moet je dan zelf bekijken. De producten van zonnatura (gewoon te koop bij de meeste grote jumbo's zoiezo) hebben geen suiker maar smaken we'll hetzelfde alls gewone producten met suiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stroop is vloeistof waar suiker uit wordt gewonnen. Als je wilt weten wat het is om zonder (toegevoegde) suiker te leven, maak je al je sauzen zelf.

En als je ervaart dat je niet zonder zoetigheid kan, probeer eens Natrena. (is te krijgen in pilletjesvorm, los poeder en (voor bakken) in vloeibare vorm.)