Is babi pangang van de chinees gezond?

Hoe gezond is babi pangang? Ik hou erg van babi pangang. Lekker makkelijk ophalen bij de chinees. Er gaan verhalen rond dat dit niet bij een dieet past als je wilt afvallen. Graag zou ik willen weten waarom? en of het wat uitmaakt als je dit bijvoorbeeld 1x in de week of 1x in de maand wilt gaan eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel Chinese zaken hebben miniporties.

Het beste antwoord

Babi Pangang van de chinees bestaat uit nogal vet varkensvlees en een zoete (door suiker) saus .
Bevat een hoop calorieën en verzadigde vetten.
Niet bepaald gezond dus. En daarbij zit er ook (vrijwel) geen groente in, dus die vitaminen ontbreken.

Je kunt het prima eens in de zoveel tijd eten, maar eens per week zou ik zeker niet doen.
Als je het zelf maakt en mager varkensvlees gebruikt en groenten toevoegt is het al een stuk minder ongezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort, duidelijk en informatief.

Andere antwoorden (3)

Het is geroosterd varkensvlees in een zoete saus. Erg lekker inderdaad, maar niet passend in een dieet. Als jij wilt afvallen dan kun je beter een magere vleessoort eten en geen saus erbij doen. Eén keer in de maand kan natuurlijk prima, als je uit eten gaat in het weekend. Maar elke week zou ik afraden.
Amadea
11 jaar geleden
In ieder geval niet per definitie ongezond, zie ook de uitstekende antwoorden van Amadea en Wobbeltje, die van mij allebei een + krijgen :-)

Het is een kwestie van met mate eten. 1× in de week klinkt misschien als iets te vaak, maar dat kan ik onmogelijk beoordelen, hangt ook samen met de rest van je dieet, of je veel beweegt, hoe zwaar/gezond je nu bent... In ieder geval zou ik niet snel kiezen voor babi pangang als ik op dieet was en probeerde af te vallen.
Meestal gebruiken ze varkensbuik, en dat bevat (onbereid) 384 Kcal/100g, tegenover 119 Kcal/100g van een varkenshaas. Vergelijk maar zelf!

Probleem van afhalen van de Chinees is dat je geen controle hebt over het type vlees (mager of vet), de hoeveelheid saus, zout en suiker, met of zonder groente... en dat kan je thuis natuurlijk wél zelf bepalen. Een andere restaurant kiezen is ook een optie, maar dat is niet altijd mogelijk.

Als je vraag gericht was op overmatig gebruik van additieven in de Chinese keuken (met name glutamaat) kan ik je gerust stellen. Ook als ze 'te veel' gebruiken, als je nooit eerder problemen hiermee hebt ondervonden, dan ben je ook niet overgevoelig en zal je nooit problemen krijgen, mits je niet dagelijks bij de Chinees eet, bij wijze van spreken.

Mogelijke oplossing: als je een portie ophaalt, dan zijn meestal van die idioot grote bakken waarvan 3 volwassenen een volle buik krijgen. Eet maar de helft op, en bewaar de rest (in de koelkast 2-3 dagen of anders in de vriezer), en bestel een portie groente erbij die je met de babi pangang kan mengen. Een stuk gezonder, en lekker ook nog!

Dat heb ik van mijn oude professor geleerd: "Om af te vallen hoef je niet altijd een speciale dieet te volgen. Pak maar gewoon een kleinere bord".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eén van mijn vorige huisartsen zei: Het beste dieet is h et eet de helft dieet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wijze man!!!
Chinees eten is vaak erg zout en vet. Met Babi pangang eet je veel varkensvlees, veel zout en vet. Makkelijk, maar geen gezonde keuze.
Of het iets uitmaakt als je wilt afvallen hangt af van wat je de rest van de dag/week/maand eet en drinkt.