Waarom moet je de pot met appelmoes, die net is ingegiet, op zijn kop zetten? wat heeft dit voor invloed op te appelmoes?

Dit is werk voor school en we willen weten waar daar de reden voor is? schijnbaar wordt het ambachtelijk maar ook industrieel gedaan? wat heeft dit voor invloed ( als er een chemische verklaring voor is, zou natuurlijk mooi zijn als je er ook bij kan zetten:D)

Toegevoegd na 3 minuten:
1. Waarom worden de potten op de kop gezet na het afvullen?
- Wat gebeurt er als men een pot appelmoes op de kop zet en welk doel zal het hebben?
- Hoelang moet een pot appelmoes op de kop staan? En heeft de temperatuur invloed daarop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13K

Antwoorden (3)

ik doe dat met zelfgemaakte jam ook, is om bederf tegen te gaan, deksel wordt heet zo.
amigo
13 jaar geleden
http://www.freewebs.com/ruudendiana/inmaakoverigzoet.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groente en fruit die je inmaakt in gewone potten met schoefdeksel, moet je na het afvullen el sluiten van e potten ongeveer vijf minuten op de kop zetten.
Daardoor zit er alleen nog maar lucht aan de kant waar deze absoluut niet kan ontsnappen, en op het heetste deel van de pot, zodat alle eventueel nog in de lucht aanwezige bacteriën doodgaan.

Door het afkoelen krimpt de lucht een beetje en ontstaat er een vacuum, zodat de kans dat de pot spontaan openspringt of toch wat lucht gaat lekken minimaal is.
Geen chemische verklaring dus, maar een simpele natuurkundige.

Als je gaat inmaken in weckpotten hoeft dat niet ; die moet je na het afvullen en sluiten nog een tijdje koken om hetzelfde effect te bereiken.

In plaats van de op kop zetten kun je ook het ingemaakte product bedekken met een laagje gesmolten vet. Als dat stolt, sluit het ook de inhoud luchtdicht af. Kan niet met alles natuurlijk ; het moet wel een compacte massa zijn. Maar dat is echt een beetje een lapmiddel voor als je door je goede potten heen bent.