Hoe komt het dat je soep bedorven is als er een onweersbui is geweest

Ik had een pan kippensoep in de koelkast staan.Na een onweersbui was de soep bedorven.Overigens niet de eerste keer dat mij dit is overkomen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb wel eens horen beweren, dat wat vroeger toegeschreven werd aan de woedebuien van Wodan en Donar (ze bedierven het eten omdat ze ontevreden waren over de mensen op aarde) het raadsel door de wetenschap verklaard werd als zijnde het gevolg van de grotere hoeveelheid ozon in de lucht na een onweersbui. Het verbaast me dat ik daar niets van terug vind in de antwoorden hierboven van (even kijken) Toegevoegd na 2 minuten: ... een microbioloog en een metereoloog die Ruth vermeldt.

misschien omdat het onweert als het erg warm is en het daarna erg vochtig is Ideale omstandigheden voor bacterien!

Voorafgaand aan het onweer is het de hele dag vaak al broeierig en benauwd geweest,dit is een ideale bron voor schimmels en bacterieen. de vers gemaakte soep,zo snel mogelijk laten afkoelen,in de gootsteenbak,en met koud water vullen,deksel van de pan laten,en dan in de koelkast. dat goed gekoelde soep ook in de koelkast bederven kan heb ik nog nooit meegemaakt.

Waarschijnlijk was de soep niet voldoende afgekoeld voordat hij in de koelkast ging. Dan kan hij inderdaad heel snel bederven. Ik geloof niet dat het onweer ermee te maken heeft. Jammer van de soep!

Deze vraag is voorgelegd aan Hermi Harmsen (medisch microbioloog). Deze concludeerde: - luchtdruk heeft hier geen invloed op - vochtigheid heeft hier waarschijnlijk geen invloed op - Broeierig weer vinden bacteriën wel prettig. Er zouden meer aanwezig kunnen zijn. - Die soep koelt met warm weer langzamer af, waardoor de bacteriën in de soep beter groeien. Ook werd de vraag voorgelegd aan meterorloog prof. Bert Holtslag van de leerstoelgroep meteorologie en luchtkwaliteit van de Wageningen Universiteit. Ook hij denkt dat vooral de warmte de oorzaak is. En misschien, al is het volgens Holtslag onwaarschijnlijk, speelt de druk toch mee: bij lage druk kookt water al bij een lagere temperatuur. Daardoor zouden aanwezige bacteriën eenvoudiger kunnen overleven.

Bronnen:
http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang36/21/04d.php

Volgende keer soeppan in grote pan koud water snel laten afkoelen. Je hoort het vaken omdat soep niet snel afkoelt en er bacterien in gaan groeien en bloeien. Altijd eerst goed en zo snel mogelijk laten afkoelen daarna in de koelkast, of beter in porties invriezen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100