Ligt eraan, als je het als vleeswaar koopt , is het gekookt, gebraden,gerookt en wat niet meer, vaak is gepekeld vlees wel rauw en natuurlijk heb je gedroogde ham zoals parmaham laatste 2 zijn wel rauw, andere zijn niet echt rauw te noemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauwe ham is rauw in die zin dat ze niet gekookt is, in tegenstelling tot gekookte ham. Rauwe ham kan op verschillende manieren worden geconserveerd maar meestal wordt een combinatie van drogen en zouten toegepast. De beste soorten, zoals parmaham, serranoham en de Amerikaanse countryham, kunnen meer dan een jaar gerijpt zijn. Rauwe ham kan ook worden gerookt, waardoor het droog- en rijpingsproces kan worden bekort, zoals bij ardennerham. Al deze processen, koken, zouten, drogen, roken en rijpen, zijn in de eerste plaats bedoeld ter conservering maar verbeteren ook de smaak.