hoe krijg ik de zonnebloemolie gefilterd? gebruik het om in te frituren.

nu drijven er stukjes in van de kroket.

Toegevoegd na 5 minuten:
ik gebruikte al zo'n klein zeefje, er gaan toch nog stukjes doorheen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.5K

Het beste antwoord

Een papieren filter, zoals een koffiefilterzakje, werkt verreweg het beste en is zeker aan te raden om zo weinig mogelijk koolstofdeeltjes achter te laten. De olie hoeft niet gloeiend heet te zijn maar warm wordt zo'n filterzakje aanzienlijk sneller gepasseerd.

Overigens is zonnebloemolie niet de meest geschikte olie om in te frituren. Ze oxideert vrij snel waardoor er makkelijk kankerverwekkende stoffen kunnen ontstaan. Bovendien is de overmaat aan linolzuur in zonnebloemolie, een meervoudig verzadigd vetzuur, niet gezond. Beter om in te frituren is verzadigd vet, zoals rundvet, palm- en kokosolie. Hecht je toch aan plantaardig en minder verzadigd dan kun je beter speciale frituurolie of arachideolie gebruiken. Die is stabieler, oxideert minder snel.

Toegevoegd na 11 uur:
Kaasdoek is misschien een nog betere optie. Het wordt al eeuwenlang gebruikt om vloeibare levensmiddelen mee te filteren. Ik gebruik het o.a. om zelfgemaakte reuzel mee te zeven.

Toegevoegd na 18 uur:
Zonnebloemolie bestaat grotendeels uit linolzuur en dat is een meervoudig ONverzadigd vetzuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geeft kokosolie een 'klappersmaak' aan de patatjes e/o kroketten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als je ontgeurde kokosolie (Omega & More uit de natuurvoedingswinkel, bijvoorbeeld) gebruikt. Kokosolie is vele malen duurder dan zonnebloemolie maar je kunt er vele tientallen malen in frituren terwijl je zonnebloemolie in de meeste gevallen eigenlijk na één keer al weg zou moeten gooien omdat ze vergaand geoxideerd is. Ander voordeel is dat je keuken stukken schoner blijft terwijl zonnebloemolie een plakkerige aanslag veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Javeh: Dank voor je reactie en je plus. Daardoor las ik even terug waardoor ik een foutje (eigenlijk een koei...) ontdekte. En inderdaad, het is eigenlijk doodzonde om hoogwaardige tropische en dierlijke oliën vetten als brandstof voor auto's te gebruiken en minderwaardige troep als voedsel. Ongelofelijk...

Andere antwoorden (5)

Met een stalen fijne zeef. Maar je zult het toch af en toe moeten verversen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik filter het in een koffiefilter, het duurt best wel lang, maar het wordt wel het schoonst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duurt idd heeeeeel lang.
ik hoopte op een 'kortere' mogelijkheid....
toch bedankt. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt keukenpapier in een metalen vergiet doen, en als het verzadigd is verversen.
Een panty (kost niets) werkt ook heel goed om te filteren, al klinkt het een beetje vreemd ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De olie filteren via koffiefilterzakjes of een ouderwetse linnen kaasdoek (maar die kun je daarna gelijk weggooien, is wel zonde).
Volgens deze video kun je de olie ook zuiveren door er (gelijk na het frituren) eiwit in te gooien: http://www.kanaal50.be/Tv/Frituurolie_zuiveren_omaatje/Tips_van_omaatje/Onderhoudstips/TV-catalogus/174
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geweldig! ga ik zeker proberen, 'vette' plus
Ik heb daarvoor een frituurfilter van het merk Melitta.
Je hangt hem aan de rand van de pan, en giet het warme frituurvet/olie erin. Eerst leg je er een rond papieren filter in. Als de bijgeleverde papieren filters op zijn, kun je ze zelf knippen uit een koffiefilter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem een limonadetap (Drankdispenser) en doe er water in zodanig dat het onder het kraantje staat. Vervolgens giet ik de olie in de fles met het water en laat een nacht staan. De olie drijft op het water maar alle zwaardere deeltjes zakken in het water. Het kraantje zit boven het water in de olie en kan er gemakkelijk uitlopen en is schoon.