Hoe heet het botje van een kip, waar ze wel eens weddenshappen mee sluiten, of te winnen door wie het langste botje heeft!?

Heeft het ook een benaming gekregen door deze gebruik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (7)

Een wishbone
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betreft het "furcula"botje. Latijs voor "kleine vork"
In het Engels noemen ze het een wishbone.
Deze naam is inderdaad ontstaan doordat mensen er een spelletje mee deden. Als je het langste stuk hebt, mag je een wens doen. Wishbone dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geluksbotje. volgens mij komt het ergens uit het borstbeen
anneliez
12 jaar geleden
In het Nederlands wordt dit botje "wensbeen" of "vorkbeen" genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wishbone, want als je het langste stuk hebt, mag je een wens doen

in het nederlands wensbotje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heet het 'Wishbone', en je kan het vinden aan de bovenkant van de ribben bij een kip. In feite zijn het dus de bovenste ribben aan een stukje borstbeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het trekbotje