Zijn er wel eens mensen definitief veel afgevallen ?

Naar aanleiding van de vele dieet-vragen hier (en mijn eigen strijd tegen de kilo's) begin ik me inmiddels af te vragen of er eigenlijk wel mensen zijn die definitief, de rest van hun leven, op gewicht weten te blijven.

Ik kom overal de mooiste succesverhalen tegen van mensen - vaak bekende, maar ook 'gewone' mensen - die tien, twintig, veertig, soms wel tachtig kilo zijn afgevallen met alle mogelijke methoden, van dieet tot therapie, maar nog nooit heb ik daarbij iemand kunnen ontdekken die pakweg ooit 120 kilo woog, en na een (eerste) lijnpoging zijn leven lang niet meer boven een gezond gewicht hebben gezeten. In het beste geval blijven ze hun hele leven jojo-en.

Wel ken ik een paar gevallen van (zeer) dikke kinderen die eenmaal volwassen definitief een gezondere leefstijl hebben aangehouden, maar van mensen boven de pakweg 40 ontbreekt het aan voorbeelden. Daarom vroeg ik me af : zijn er eigenlijk wel mensen die de eerste helft van hun leven te dik zijn, en de hele tweede helft gezond slank kunnen blijven ? (Dus niet steeds opnieuw, maar non-stop) ?

Toegevoegd na 4 minuten:
Let wel : het gaat om mensen die op gewicht komen en blijven door gezond eten l niet door operaties of andere mechanische middelen die voorkomen dat ze nog normaal kunnen eten.

Toegevoegd na 12 uur:
Geen persoonlijke verhalen of namen : Ik zoek echt wetenschappelijke/statistische gegevens over het succespercentage over blijvend (meer dan 10-15 jaar) gezond gewicht.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens onderzoek, zie bijgevoegde bron, blijft 20% van de mensen die afvallen, op hun eenmaal behaalde gewicht..... Daarbij staat niet, hoeveel men dan in totaal is afgevallen. Er is schrikbarend weinig info vinden te vinden over onderzoeksresultaten. Maar ik zoek nog even door! http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Gezondheid-wetenschap/archief/article/detail/973350/2010/01/16/Afvallen-begint-pas-als-de-kilo-s-zijn-verdwenen.dhtml Toegevoegd na 36 minuten: Na door een oerwoud van adviezen e.d. te zijn gegaan op internet kan ik geen enkel onderzoek vinden die antwoord geeft op de vraag: wat is het percentage mensen, die blijvend veel kilo's zijn afgevallen. Schrikbarend eigenlijk.....

Ja hoor mensen met een maagband die vallen veel af en blijven ook op gewicht.

Die mensen zijn er wel degelijk! Ik ben er één van. Als kind was ik wat te zwaar. Ik was een jaar of 14 en toen woog ik al tegen de 60 kilo. Toen ik 17 was woog ik 75 kilo. Inmiddels weeg ik 55 kilo en blijf hangen rond dat gewicht. Ik heb namelijk geen dieet gevolgd, maar mijn levensstijl aangepast. En als je het eenmaal bent gewend kost het geen enkele moeite en blijf je lekker op gewicht. Ik weet zeker dat ik dit mijn hele leven zo blijf doen. Het kost me geen enkele moeite. Hoe minder ongezonde dingen ik eet, hoe minder ik er behoefte aan heb. Het went! Je hebt gelijk, er zijn veel mensen die jojo-en. Heel veel! Dat zijn vaak degene die extreem lijnen of een dieet volgen. Dat is niet voor altijd vol te houden. De stofwisseling is vertraagd en zal het moeilijk hebben als je weer wat meer gaat eten. Toegevoegd na 1 minuut: Oh en ik ben nu 24, dus ik ben al 7 jaar op mijn ideale gewicht :)

Ben bang,dat het een eeuwig durend gevecht is. Het zal wel (gedeeltelijk ) lukken door andere leefgewoontes, maar men is op gevorderde leeftijd zo vastgeroest in bepaalde gewoontes, dat men al snel weer terug valt in de oude manier van leven en naar mate men ouder wordt gaat men vaak ook minder bewegen, wat weer tot spierafbraak en vetopbouw leidt. Persoonlijk ben ik nu tevreden met mijn huidige (veel te hoge ) gewicht,waar nu al 2 jaar niets meer bij komt.

Karl Lagerveld

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100