Zijn er wel eens mensen definitief veel afgevallen ?

Naar aanleiding van de vele dieet-vragen hier (en mijn eigen strijd tegen de kilo's) begin ik me inmiddels af te vragen of er eigenlijk wel mensen zijn die definitief, de rest van hun leven, op gewicht weten te blijven.

Ik kom overal de mooiste succesverhalen tegen van mensen - vaak bekende, maar ook 'gewone' mensen - die tien, twintig, veertig, soms wel tachtig kilo zijn afgevallen met alle mogelijke methoden, van dieet tot therapie, maar nog nooit heb ik daarbij iemand kunnen ontdekken die pakweg ooit 120 kilo woog, en na een (eerste) lijnpoging zijn leven lang niet meer boven een gezond gewicht hebben gezeten. In het beste geval blijven ze hun hele leven jojo-en.

Wel ken ik een paar gevallen van (zeer) dikke kinderen die eenmaal volwassen definitief een gezondere leefstijl hebben aangehouden, maar van mensen boven de pakweg 40 ontbreekt het aan voorbeelden. Daarom vroeg ik me af : zijn er eigenlijk wel mensen die de eerste helft van hun leven te dik zijn, en de hele tweede helft gezond slank kunnen blijven ? (Dus niet steeds opnieuw, maar non-stop) ?

Toegevoegd na 4 minuten:
Let wel : het gaat om mensen die op gewicht komen en blijven door gezond eten l niet door operaties of andere mechanische middelen die voorkomen dat ze nog normaal kunnen eten.

Toegevoegd na 12 uur:
Geen persoonlijke verhalen of namen : Ik zoek echt wetenschappelijke/statistische gegevens over het succespercentage over blijvend (meer dan 10-15 jaar) gezond gewicht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Volgens onderzoek, zie bijgevoegde bron, blijft 20% van de mensen die afvallen, op hun eenmaal behaalde gewicht.....
Daarbij staat niet, hoeveel men dan in totaal is afgevallen.
Er is schrikbarend weinig info vinden te vinden over onderzoeksresultaten.
Maar ik zoek nog even door!

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Gezondheid-wetenschap/archief/article/detail/973350/2010/01/16/Afvallen-begint-pas-als-de-kilo-s-zijn-verdwenen.dhtml

Toegevoegd na 36 minuten:
Na door een oerwoud van adviezen e.d. te zijn gegaan op internet kan ik geen enkel onderzoek vinden die antwoord geeft op de vraag: wat is het percentage mensen, die blijvend veel kilo's zijn afgevallen. Schrikbarend eigenlijk.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vermoeden had ik ook al. Maar ergens ook wel logisch ; dat kun je namelijk pas concluderen na hun dood, en dode mensen interviewen is zo lastig. Maar laten we zeggen : langer dan 25 jaar. Persoonlijk ken ik tientallen, honderden mensen die zijn afgevallen, maar 0 die dat langer dan een jaar of 3 tot 5 weten vaste te houden voor ze overnieuw beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Nee, dat praat moeilijk hè.
Maar ik heb dus, na lang zoeken, geen enkel onderzoek kunnen vinden op internet....geen percentages, helemaal niks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank alle +sers :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrikbarend ; inderdaad. Dat was ook mijn conclusie. Al gebeuren er nog wel meer schrikbarende dingen in 'dieetland'. Dit is wel een heel typisch voorbeeld. Al die honderdduizenden mensen per jaar die proberen af te vallen, zonder dat ze echt duidelijke gegevens of cijfers hebben op hoe groot de kans op succes is en wat daarvoor de voorwaarden zijn. Zelfs de relatie tussen eten en overgewicht, of tussen gewicht en gezondheid, zijn niet duidelijk 1 op 1. Er spelen zo ongelofelijk veel (ook psychische) factoren mee..... En een oerwoud ; dat is het zeker. Ik ben nu zelf al een tijdje aan het afvallen door gewoon normaal gezond te eten (rond de 2000 kc per dag, in plaats van de ettelijke duizenden meer die ik gewend was weg te stouwen) en zoek dus veel naar 'afvallen door gezond eten', maar 99 van de 100 mensen die voor die methode kiezen, maken er een veel te laag caloriendieet van waar ze zich alles voor moeten ontzeggen en dat ze niet lang volhouden, slikken er pillen bij of zoeken naar 'wondercombinaties'. Alles behalve gezond dus. Hoe het af gaat lopen weet ik niet, maar ik ben er vast van overtuigd dat zolang ik normaal blijf eten en bewegen als iemand van rond de 70 kilo, ik vroeg of laat om en rond dat gewicht moet kunnen uitkomen. Zonder lijnen, zonder dieet. En dat dat ook de enige methode is die uiteindelijk op de lange duur moet werken. Want hoe groter en ongelofelijker het succesverhaal, hoe kleiner de kans op langdurig succes - dat is mijn voorlopige conclusie uit mijn eigen kleine speurtochtje.

Andere antwoorden (4)

Ja hoor mensen met een maagband die vallen veel af en blijven ook op gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dit is tijdelijk.
Een kennis heeft een maagverkleining gehad, nog effectiever dan een maagband, en ze is daardoor inderdaad afgevallen, maar komt nu weer aan.
En dit is geen dieet, maar echt een operatie dus wel wat overdreven om te doen als je een paar kilootjes eraf wilt (mag dan waarschijnlijk niet eens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je antwoord mijn toevoeging heeft gekruisd ; het gaat me nadrukkelijk om mensen die zonder kunstmatige hulpmiddelen, dus puur door anders te eten / leven op gewicht blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een maagband is iets anders dan een verkleining.
Een verkleining dan kun je als je beetje bij beetje meer gaat eten je maag weer oprekken maar een band rekt niet meer mee.
toch bedankt voor de minnen,mijn antwoord stond er voor de toegevoegde aanvulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel mensen die weer aangekomen zijn ondanks hun maagband.
In het begin gaat het goed, maar het zit hem in de psyche.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik kwam laatst een bekende tegen, die was 12 jaar geleden meer dan 80 kilo afgevallen met een maagband, maar daar waren er nu zeker weer 40 bij. Stond wel gezonder/beter trouwens hoor ; ze is minstens 1.90. (lengte).
Die mensen zijn er wel degelijk! Ik ben er één van. Als kind was ik wat te zwaar. Ik was een jaar of 14 en toen woog ik al tegen de 60 kilo. Toen ik 17 was woog ik 75 kilo. Inmiddels weeg ik 55 kilo en blijf hangen rond dat gewicht. Ik heb namelijk geen dieet gevolgd, maar mijn levensstijl aangepast. En als je het eenmaal bent gewend kost het geen enkele moeite en blijf je lekker op gewicht. Ik weet zeker dat ik dit mijn hele leven zo blijf doen. Het kost me geen enkele moeite. Hoe minder ongezonde dingen ik eet, hoe minder ik er behoefte aan heb. Het went!

Je hebt gelijk, er zijn veel mensen die jojo-en. Heel veel! Dat zijn vaak degene die extreem lijnen of een dieet volgen. Dat is niet voor altijd vol te houden. De stofwisseling is vertraagd en zal het moeilijk hebben als je weer wat meer gaat eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en ik ben nu 24, dus ik ben al 7 jaar op mijn ideale gewicht :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Het enige wat in mijn ogen niet heel erg is is dat je op de 14e bijna 60 kilo weegt.
Als je klein bent is dit inderdaad veel (dus ik ga er maar vanuit dat je klein was), maar als je lang bent is dit goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben maar 1.60m, dan is 60 kg best aan de flinke kant. En 75 al helemaal. Voelde me toen echt niet happy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je nog te jong voor mijn 'doelgroep' : ik bedoel echt volwassenen die ene half leven lang te dik zijn geweest, dus als volwassene zelf al jarenlang verkeerd gegeten/geleefd hebben, en nadat dat een gewoonte is geworden de boeg definitief hebben omgegooid.
Jij bent een goed voorbeeld van waar ik het in de derde alinea over heb ; dikke kinderen die eenmaal op zichzelf slanke volwassenen worden.
Petje af, trouwens. (Al zou ik het woord 'overgewicht' voor 75 kilo niet in de mond durven nemen ; voor de meeste mensen (lotgenoten) is dat een strééfgewicht !)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naar mijn bmi kijkt bij een gewicht van 75 kilo is dat een bmi van 29.2 en op papier is dat overgewicht. Ik was niet erg dik, maar ook niet erg slank. Ik had idd gelezen dat je vraag over volwassenen die al jarenlang verkeerd eten. Wilde toch graag reageren en mijn verhaal vertellen. Hope you don't mind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, nogmaals : petje af.
Maar ik ben echt op zoek naar verhalen . cijfers / voorbeelden van mensen die het roer omgegooid hebben na tientallen jaren lang een andere leefstijl te hebben gehad. Ik vraag me namelijk ECHT af of het wel een realistische verwachting is, als je ziet hoeveel mensen probéren af te vallen. Ik vrees dat de succeskant minder dan 1 % is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, ik denk dat het idd zo is dat als je jarenlang een verkeerd eetpatroon hebt gehad het erg moeilijk is om voor altijd het roer om te gooien. Krijg ik een minnetje omdat ik niet in de doelgroep val?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik denk omdat het geen antwoord op de vraag is. Dat zal met wel meer persoonlijke verhalen gaan gebeuren.
Ben bang,dat het een eeuwig durend gevecht is. Het zal wel (gedeeltelijk ) lukken door andere leefgewoontes, maar men is op gevorderde leeftijd zo vastgeroest in bepaalde gewoontes, dat men al snel weer terug valt in de oude manier van leven en naar mate men ouder wordt gaat men vaak ook minder bewegen, wat weer tot spierafbraak en vetopbouw leidt.
Persoonlijk ben ik nu tevreden met mijn huidige (veel te hoge ) gewicht,waar nu al 2 jaar niets meer bij komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karl Lagerveld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps! Lagerfeld natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardeloos crash-dieet, waarvan ik NU al weet dat dat niet gaat beklijven. Al heeft hij het voordeel dat 'tot zijn dood' niet zo gek lang meer is. Maar met een gezonde leefstijl heeft 800 kc per dag(voor en MAN; da's 600 voor een vrouw) HE-LE-MAAL niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is hij wel al heel lang op gewicht en dat was de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind diëten sowieso niet gezond en het is ook niet fijn. Gewoon gezond normaal eten en niet veel snoepen, goed bewegen, en klaar ben je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens, in mijn familie zijn twee mensen gestopt met suiker eten. Maar dan ook radicaal, dus ook met voedingsmiddelen waar suiker in zit (je zult versteld staan: Tomatenketchup, ham, chips, brood, soep, ...) en dit vervangen door eten zonder suiker (zelf maken of bio). Nooit honger, alle voedingsstoffen binnen, vreugde van het eten, en 10 kilo blijvend afgevallen. Meer energie ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We weten niet wat zo iemand in werkelijkheid geeft gedaan/gebruikt. Als ik zo in de pers/belangstelling stond en ik ben ook nog eens god in modeland.. moet ik dan vertellen dat het afvallen niet zo lukt en ik twee keer per jaar alles in een kliniek laat wegzuigen? We hebben geen idee hoe hij dat doet.. misschien is het waar, misschien ook niet