Hoe worden olijven "ontpit" ?

Olijven zonder pit zijn volop te koop. Gezien de enorme hoeveelheden die gekocht en geconsumeerd worden (in glas, in blik) kan ik me niet voorstellen dat dit met de hand gedaan wordt. Zijn er machines die dit kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K

Antwoorden (3)

Ja, er zijn inderdaad machines die dit lastige werkje kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt een gaatje in de bovenkant gemaakt. Daarna wordt de pit er met een kruisvormige pen er van onder uit gedrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende machines die dit werkje opknappen.
De link hieronder ontpit niet alleen olijven maar kan er ook een vulling terug insteken: