kan het kwaad om pistachenoten te eten met een houdbaarheidsdatum van 30-05-11?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom koop je gewoon niet een nieuw zakje inplaats van iets wat over datum is te eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je iets wat je nog kan eten weggooien..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat zo'n zakje 1,75 kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
principe blijft staan, wordt al zoveel eten weggegooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dag absor, mijn reaktie was bedoeld naar dirkvp78: "Waarom koop je gewoon niet een nieuw zakje inplaats van iets wat over datum is te eten" -dat is omdat zo’n zakje 1,75 kost.- Wij waren blijkbaar gelijktijdig aan het reageren...

Antwoorden (7)

Dat is een maandje "over datum" en als het een THT datum is (tenminste houdbaar tot) dan kan het geen kwaad. Tenminste houdbaar tot houdt namelijk in dat ze het tot die datum garanderen. maar het zegt niet dat het vanaf die datum plotseling bedorven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan zeer zeker geen kwaad, maar het kan wel zijn dat ze wat oudbakken smaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zullen wat minder 'krokant' zijn, wat taaier, alsof de zak al een tijd open staat. Maar het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan geen kwaad, ik zou ze tenminste ook gewoon lekker opeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is met zo'n houdbaarheidsdatum net als met een brug. Er staat bij de oprit van die brug dan: Max. Gewicht 10 ton. Maar de brug is er op gebouwd om wel 15 ton te dragen.
Ok die noten kunnen tot lang na de aangegeven datum gegeten worden. Maar mocht er onverhoopt toch iets mee loos zijn, dan heeft de fabrikant altijd een handvat om iedere schadeclaim af te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vergelijking, +
de houdbaarheidsdatum zetten ze ook voor de kwaliteit dat die nog genoeg is, of optimaal, of zoiets, dus het kan misschien wel, maar dan zijn ze misschien een beetje taai of zo. (pas wel op bij dierlijke producten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken niet. Het eerste wat je moet doen is je zintuigen gebruiken. Dus ruiken ze muf, dan weggooien. Ruiken ze goed dan kijk je hoe zien ze er uit. Is dit normaal en niet erg verkleurd of met een beetje een dun pluizig laagje (duidt op schimmel) dan is er niets aan de hand. Daarna proef je een nootje. Meestal zal de smaak dan iets minder zijn en het nootje wat taaier maar kwaad kan dat niet.

Ik heb eens een interessante proef gezien in een programma op de tv, een soortgelijk programma als "de keuringsdienst van waarde" en hier was een echte kok die met allerlei oude tot zeer oude producten aan de slag ging. Sommige waren zelfs al tot 4 of 5 jaar over de houdbaarheidsdatum heen.

Hij controleerde die producten waaronder pot en blikgroenten zoals ik in het begin aangaf en ging er toen een smakelijke maaltijd van bereiden.

Natuurlijk was dit geen pleidooi om te oude producten te gaan gebruiken, maar het was om aan te geven dat er erg snel veel te veel wordt weggegooid en dat dat dikwijls helemaal niet nodig is.

Nogmaals goed gebruik van gezond verstand en je zintuigen en je kunt nog heel veel verantwoord consumeren.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het hiervoor opgemerkte heeft hoofdzakelijk betrekking op producten met droge stoffen en goed geconserveerde producten. Voor de houdbaarheid van vlees, vleeswaren en dergelijke kortom producten, met dierlijke vetten geldt dat niet en dient de houdbaarheidsdatum niet te worden overschreden.