Mag je als auto bestuurder bier drinken terwijl je rijd?

ik was het niet van plan, ( en ik raad ook niemand aan om dat te doen ook ) maar gewoon even nieuwsgierig.
want als je net 3 slokken heb genomen ofzo zit je nog ver onder de 0,2 promile.

wat als je dan wordt aan gehouden kunnen ze je tog niks maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.5K

Het beste antwoord

Als je net een slok bier hebt genomen en je moet direct daarna blazen, dan zit je ver boven de 0,2 of 0,5. Want met het blazen wordt de alcohol in je adem gemeten, niet de alcohol in je bloed.
Dus daar is het eerste probleem.

Dan het tweede probleem: als je bier zou willen drinken in de auto, neem ik aan dat je dat niet uit een glas drinkt maar uit een blikje of flesje. Die beweging (blikje omhoog, hoofd beetje achterover) is te omschrijven als een risico nemen omdat je dan niet naar de weg kunt kijken. Een en ander geheel naar het inzicht van de politieagent. Doe je dat met een blikje cola, dan zal je hooguit een waarschuwing krijgen. Doe je dat met een blikje bier dan krijg je een Artikel 5 verbaal, kan je je rijbewijs inleveren en heb je dus een groot probleem.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee en ik zou bijv. een drink helm gebruiken ( ik noem maar iets ) dan is probleem 2 opgelost.:P maar met uw eerste opmerking ben ik het wel mee eens:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blazen langs de weg is slechts een indicatie.
In het geval je te hoog blaast, moet je mee naar het bureau voor een ademanalyse. Tussen het moment van staande gehouden worden en de analyse, moet minstens 20 minuten verstreken zijn om de "directe" alcohol uit te sluiten.
@itsme : Wat is een artikel 5 verbaal ?
itsme
13 jaar geleden
Artikel 5: dit gebruikt de politie om iemand die niet specifiek een bepaalde overtreding begaat toch te bekeuren, en meestal eindigt dit in het invorderen van het rijbewijs.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wegenverkeerswet%201994/5.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u:) maar mocht ik het ooid van plan zijn wordt het met een rietje of een drinkhelm xD

Andere antwoorden (6)

als je onder die 0,2 blijft volgt er geen verbaal.
je moet helemaal niet drinken als je rijd ,ook niet met een slok op.
glaasje op...laat je rijden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat dit wel gewoon mag.. Zolang je onder die 0,2 promille blijft. Niet aan te raden uiteraard, maar dat snapte je zelf ook al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag niet.In het openbaar mag geen alcohol gedronken worden,als voetganger niet ,dus in de auto zeker niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet mag, kan me herinneren dat er ooit iemand daar op werd betrapt in Blik op de weg die daar een bekeuring voor kreeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, (tenzij je het biertje met een rietje nuttigt) je wordt geacht beide handen aan het stuur te houden tijdens het rijden.

Mocht je plannen hebben het biertje "voor" het wegrijden te nuttigen, dan sluit ik me aan bij voorgaande antwoordgevers, zo lang je onder de limieten blijft is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is tegenwoordig al verboden alcohol op straat te drinken en in de auto is ook op de publieke weg.
Als ze het zien kost het je geld.
amc