Wat is de witte strepige aanslag op kaas die een tijdje in de koelkast heeft gelegen?

Mijn vriend zegt dat het zout is, maar ik schraap het eraf omdat ik denk dat het schimmel is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het zit aan de buitenranden als je een kaas koopt die al langer in het vak ligt in de supermarkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
56.7K

Het beste antwoord

Als kaas (met name verpakte) al een tijdje in het koelvak heeft gelegen ontstaat er schimmelvorming en niet alleen op de korst. Dit komt eerder voor als de kaas vochtig wordt. Het helpt dus om deze zo luchtdicht mogelijk te verpakken en uiteraard zo snel mogelijk op te eten.

De schimmel op de korst kun je gewoon met een keukenpapiertje verwijderen of met een mes er afschrapen. Het mes daarna natuurlijk goed schoonmaken.

Het is wel belangrijk om de schimmel op de kaas zelf niet alleen aan de oppervlakte te verwijderen maar wat verder weg te snijden omdat de schimmelsporen verder naar binnen kunnen groeien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat vochtig worden is dan vooral door condens, omdat kaas afwisselend koel en minder koel bewaard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb tot nu toe nog nooit diarree of maagpijn gekregen door alleen schrapen, dus ik ga niet dieper snijden zoals je voorstelt.

Andere antwoorden (2)

Zout schimmel herken je wel. Wit met haartjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die witte uitslag is wel degelijk schimmel. Schimmelvorming ontstaat als de kaas niet goed of te lang wordt bewaard. Je doet er inderdaad goed aan om dit er af te schrepen.

Toegevoegd na 19 seconden:
schrepen = schrapen
Amadea