Waar is banaan gezond voor?

Zijn er ook nadelen van bananen eten?
En is bananen eten voor de huid goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (9)

Voor de ijzer, als je last hebt van flauwvallen, eet bananen werkt heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het eten van bananen krijg je ook suiker in je lichaam.
Personen die geen suiker gebruiken in thee en/of koffie en ook niet snoepen, die kunnen als compensatie bananen eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt overigens voor alle vruchten.
Bananen leveren veel vitaminen, mineralen en spoorelementen. De belangrijkste hiervan zijn: vitamine B3, B6, A en C en kalium, magnesium, fosfor, ijzer, tryptofaan en selenium.

100 gram verse banaan bevat gemiddeld 100 calorieën. Oké, dit is erg veel voor fruit, maar dat zegt niks. In een Mars zitten er bijna 5 keer zoveel. Maak je vooral niet druk, gaan met die banaan!

Een banaan bevat relatief veel (voedings)vezels.

Bananen zijn sportfruit bij uitstek. Een banaan bevat veel, maar meerdere soorten koolhydraten. De aanvoer van suikers is hierdoor gelijkmatig en energie wordt langzaam verdeeld over het lichaam.

Een banaan bevat veel kalium. Kalium is mede verantwoordelijk voor de vochtbalans, de bloeddruk, de zenuwprikkeling en de spierstofwisseling.

Bananen werken (net als o.a. yoghurt) zuurremmend. Ze hebben een kalmerend effect op het maagzuur en kunnen dus werkzaam zijn tegen brandend maagzuur en misselijkheid.

Je vroeg ook naar nadelen:
In bananen zit geen vitamine B12 zoals vaak wordt beweerd.
Geen enkel voedingsmiddel wordt zoveel bespoten als de banaan. Om te voorkomen dat de gevoelige bananenbomen dood gaan maakt men gebruik van veel chemische bestrijdingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar wat is dan het nadeel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind je onderaan mijn antwoord. Eerst goed lezen voor je reageert...
"Waar is banaan gezond voor?" Een banaan is gezond voor een menselijk lichaam.

"Zijn er ook nadelen van bananen eten?" Ja, als je te veel eet zijn er nadelen. Maar dat is met al het eten zo, te veel is nooit goed.

"En is bananen eten voor de huid goed?" Als je bedoelt dat je er een mooiere (gladder, minder oneffenheden, bruiner of hoe je je huid ook mooi wilt krijgen) huid van krijgt nee... Maar dat kon je zelf ook wel bedenken neem ik aan.

Een gemiddelde banaan weegt ongeveer 150 gram. 100 gram verse banaan bevat 88 - 116 kilocalorieën en ongeveer:

20 - 25 g koolhydraten
1,2 g eiwit
0,2 g vet (waarvan de helft onverzadigd)
0,4 g vezel

Bananen bevatten diverse vitaminen en mineralen. Zo zit er in 100 gram verse banaan ongeveer 88 mg kalium, 8,7 mg vitamine C, tryptofaan, magnesium en selenium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bananen werken blijkbaar ook tegen stress!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vezels voor sporten,helpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bananen zijn goed voor je lederen schoenen...

okee, misschien niet helemaal jouw vraag maar wel een leuk weetje:
Als je jouw lederen schoenen wilt poetsen, maar geen schoensmeer te vinden: Poets ze mooi op met de binnenkant van een bananenschil. Echt waar, werkt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van die witte dingetjes aan de binnenkant van de schill word je stoned als je ze oprookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het waar is weet ik niet. Nooit geprobeert, maar het schijnt dat je sperma er lekker van gaat smaken.