als gehakt 1 dag over datum is mag je het dan nog eten.

datum is bvb van gisteren, je ewaard het in de koelkast en omdat het bovenin ligt heeft het een klein beetje bevroren water bovenop liggen. mag je het 1 dag later nog eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
73K

Het beste antwoord

Vertrouw je neus en ruik er eens goed aan. Als je ook maar even twijfelt aan geur: wegmikken!
Laat je niet gek maken door een datumstempeltje op een verpakking. Een of twee dagen overtijd kan soms nog goed zijn.

Ik maak ook mee dat dingen die volgens de datum nog goed zijn, stinken als ik het openmaak. Dat gaat evengoed de vuilnisbak in! (of terug naar de winkel!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad afgaan op je neus en goed doorbakken!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou hij rook geweldig en de kleur was perfect en hb er niets aan overgehouden ;-)

Andere antwoorden (9)

Als je hem gewoon goed gaar maakt, is er m.i. niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen hoofdletter, een punt i.p.v. vraagteken.
van daan of vandaan? Bacteriën gaan dood wanneer het gekookt of gebakken wordt.
Gehakt over datum kan een vreemde kleur geven en raar ruiken. Ook kan er meer bloed vrijkomen waardoor het er niet echt meer smakelijk uitziet. Kijk en ruik dus goed en als je toch besluit om het te bakken, bak het dan goed door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur rundergehakt zou ik nog wel aandurven als het verder goed toont/ruikt, halfom met varken niet.

Maar als ik zwanger was, zou ik helemáál geen risico nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed opgemerkt over de zwangerschap! +1
Dat ligt aan of je het wilt of niet. Kijk of het er voor jou nog 'goed' uitziet, meestal kan je het zelf zien als het niet goed meer is.
Als je het gebruikt altijd goed doorbakken: zorg dat het niet meer rood is.

Jij zegt ook dat er bevroren water op ligt: als het uit de vriezer komt moet/zou ik het de zelfde dag nog gebruiken. Als er vocht binnen de verpakking is gekomen moet je er dan rekening mee houden dat de smaak achteruit kan zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er staat "Tenminste houdbaar tot" betekent dit dat de kwaliteit gegarandeerd is tot deze datum, mits uiteraard juist bewaard. Hierna kan het eten nog prima zijn, maar kan het ook niet meer goed zijn. Laat je hierbij leiden door je neus en ogen. Met vlees neem ik persoonlijk echter nooit te veel risico.

Als er staat "Niet te gebruiken na", dan is het ook echt niet de bedoeling dat dit nog gegeten wordt na deze datum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je foto zie ik een zwangerschap, neem zo wie zo geen risico tijdens je zwangerschap en gooi het weg.
Meestal is de verkoopdatum niet de houdbaarheidsdatum maar nogmaals van bedorven gehakt kan je zeer beroerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, nooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had een tijd terug gehakt gehaald uit de winkel zou nog 3dagen goed moeten zijn.... ik kwam thuis en wou het klaarmaken... en het rook zo zuur (is geloof ik normaal niet) dus heb het weggegooid... als de datum 1dag verstreken is gooi ik het ook weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit geen stofje in de producten dat wanneer de datum is verstreken een giftige stof afgeeft.
Je kunt alles gewoon gebruiken tot dat er "haar"op staat, of tot dat het stinkt, dan moet je alles weg gooien.
Wanneer in een bakkerij de bloem nog een dag te gaan heeft mag de bakker deze verwerken tot deeg en dan is er niets aan de hand.
Het deeg kan dan weer lang bewaard blijven, ondanks de bloem die eigenlijk over de datum is.