waarom laten ze in duitsland een bier van het vat altijd even staan om er daarna pas schuim op te zetten?

zodat het eigenlijk al een beetje opgewarmd is. zelfs als je vraagt om het niet te doen, doen ze het toch;

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
5.3K

Antwoorden (4)

Uhm? Waar word dit gedaan dan? Ik ken het namelijk niet. Maar ik weet dat als je bier tapt, en het even een paar minuten laat staan, dan krijg je een soort van cappuccino schuim kraagje. Veel hoger en compacter schuim. Zoals op de foto. Dit kun je dus alleen krijgen door het bier even te laten staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bier even laten staan, en dan bier bij tappen natuurlijk. Dan krijg je zo een schuimkraagje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij om dezelfde reden dat wij "2 vingers" schuim op ons bier willen hebben, zo zijn we het gewend en zo doen we het nou eenmaal, tradities/gewoonte/gewenning in het land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Duitsers hebben een zeer goede manier van biertappen, ze doen het meestal in 3 stappen.
Als de barkeeper ziet dat je halverwege je glas bent dan zet hij alvast een biertje voor je klaar, het schuim zakt dan een klein beetje in.
Tegen de tijd dat je glas bijna leeg is tapt hij hem een keer bij om het schuim weer op hoogte te brengen en als je dan het volgende biertje bestelt dan tapt hij het voor de laatste keer bij zodat de schuimkraag als een soort hoedje boven de rand van het glas uitsteekt.
Het is maar net in welk land je bier bestelt: in Engeland bijvoorbeeld tapt men met zo min mogelijk schuim en in Nederland wordt als ideaal gezien om het bier in 1x te tappen en dan met één beweging van de spatel het bier af te schuimen terwijl het schuim nog aan het opkomen is.
Je kunt zeggen 's-lands wijs 's-lands eer, when in Rome do as the Romans do, kortom als je in het buitenland bent dan kun je niet verwachten dat men op de Nederlandse manier bier tapt.
Overigens zie je in Nederland soms ook het tappen slordig verlopen, er wordt volop gekliederd met de spatel, bier wordt met geknepen tapkraan van schuim voorzien en soms wordt de schuimkraag nog even plat geslagen met de spatel. (brrrr.....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ze met heel weinig koolzuur in het fust(vat) tappen,tappen ze eerst door de tapkraan naar voren te trekken,en voor het schuimkraagje duwen ze de tapkraan naar achter.