Tegen welke temperaturen is de EHEC-bacterie bestand?

Hey iedereen!
Net lekker gegeten, 2 loempiaatjes en ja... daar zit taugé in.
Ach, ik kan me er niet druk om maken, maar tegen welke temperaturen kan de EHEC-bacterie?
Het was zo'n loempia uit de vriezer van de supermarkt die je alleen hoeft op te warmen.
Behoorlijk warm geworden en toen hij uit de vriezer werd gehaald viel hij - in de verpakking hoor - op de grond, één klomp ijs haha!

Is de bacterie dan al dood als die in de taugé zou zitten, of raakt die alleen tijdelijk bevroren?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Normaal gesproken is een verhitting tot 70c voldoende. Ik weet niet of dit ook voor de ehec opgaat. Bacterien kunnen ook aan 'spoorvorming' doen. Dan maken ze een klein pakketje van de genen. Die pakketjes kunnen tegen hele extreme temperaturen en zelfs de ruimte overleven. Voorbeeld daarvan is een instrument dat een aantal maanden op de maan heeft gestaan en waarbij ze bij terugkomst bacillen hebben gevonden van een technicus die tijdens de bouw over het insrument had geniest. Na toevoeging van water gingen deze bacterien weer gewoon leven.